سنتکام: حوثی‌ها به یک کشتی باری با مالکیت آمریکایی حمله کردند

یک آژانس امنیتی دریایی بریتانیا دوشنبه، ۱۵ ژانویه (۲۵ دی)، یک روز پس از اقدام شورشیان حوثی به شلیک موشک کروز به سوی یک ناوشکن آمریکایی، اعلام کرد که یک کشتی در سواحل یمن هدف اصابت موشک قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نهاد بریتانیایی ناظر بر حرکت کشتی‌ها در وبسایت خود بدون ارائه جزئیات، از اصابت موشک به یک کشتی در بندر عدن در جنوب یمن خبر داد.

شرکت امنیت دریایی بریتانیا (آمبری) می‌گوید که این حمله را اقدامی در پاسخ به حملات نظامی آمریکا به مواضع نظامی حوثی‌ها در یمن و برای هدف قرار دادن منافع آمریکا، ارزیابی می‌کند.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) نیز دوشنبه با انتشار یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «۱۵ ژانویه تقریبا ساعت چهار بعدازظهر (به وقت صنعا)، شبه‌نظامیان حوثی برخوردار از حمایت ایران یک موشک بالستیک ضدکشتی از مناطق تحت کنترلشان به سمت کشتی «ام‌وی‌ گیبرالتار ایگل» که کشتی‌ای کانتینری با پرچم جزایر مارشال و متعلق به ایالات متحده است، حمله کردند. این کشتی تلفات جانی یا خسارت چشمگیری گزارش نکرده است و به سفر خود ادامه می‌دهد.»

به گزارش رویترز، محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها، دوشنبه گفت که حمله به کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل حرکت می‌کنند، ادامه خواهد یافت و افزود که موضع این گروه از زمان حمله‌های هوایی به رهبری آمریکا به یمن، تغییر نکرده است.

او افزود که خواسته‌های این گروه همچنان پایان یافتن حمله اسرائیل به غزه و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به شمال و جنوب نوار غزه است.

صدای انفجار در شهر ساحلی حدیده یمن

دوشنبه، ساعتی پس از اینکه حمله حوثی‌ها به یک کشتی باری در دریای سرخ گزارش شد، خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان نوشت که صدای انفجار در شهر بندری حدیده در سواحل غربی یمن شنیده شده است.

مشخص نیست که حمله‌های آمریکا و بریتانیا یا چیز دیگری باعث این انفجار شده است، اما ساکنان منطقه گفته‌اند که این انفجار در نزدیکی فرودگاه شهر رخ داده است.

تهران: حمله آمریکا به یمن خطای استراتژیک است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه در گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، حمله آمریکا به یمن را یک «خطای استراتژیک» توصیف کرد و گفت: «آمریکا به بهانه قطعنامه جدید به دنبال نظامی کردن دریای سرخ است و ما تردید نداریم که این اقدامات در تشدید ناامنی‌ها در دریای سرخ تاثیر دارد.»

به گزارش تسنیم، لاوروف نیز در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه شرایط امروز دریای سرخ پیامد تشدید تنش در فلسطین است، افزود:‌«روابط مسکو و تهران، راهبردی است و روسیه بدون قیدوشرط به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران، از جمله در خصوص جزایر ايرانی در خلیج فارس، قويا پایبند است.»

ایالات متحده و بریتانیا هفته گذشته مواضع حوثی‌ها را در یمن هدف حمله قرار دادند. به گزارش نیویورک‌تایمز، حمله‌های هوایی آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها در یمن حدود ۹۰ درصد اهداف را تخریب، یا خسارت سنگین به آن‌ها وارد کرد. با این حال، دو مقام آمریکایی شنبه، ۱۳ ژانویه (۲۳ دی)، گفتند که این گروه حدود سه‌چهارم ظرفیت خود را پرتاب موشک و پهپاد به‌سوی کشتی‌های در حال عبور از دریای سرخ، حفظ کرده است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، این برآورد آسیب، نخستین ارزیابی دقیق حملات جنگنده‌ها و ناوهای آمریکایی و بریتانیایی به حدود ۳۰ نقطه در یمن است و نشان می‌دهد که چالش‌هایی جدی پیش روی دولت بایدن و متحدانش قرار دارد که می‌کوشند جلو تلافی‌جویی حوثی‌ها را بگیرند، از مسیرهای حمل‌و‌نقل دریایی میان اروپا و آسیا محافظت، و احتمال گسترش درگیری را در منطقه‌ مهار کنند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۶ ژانویه ۲۰۲۴