عراق ضمن تشکیل کمیته ای برای دروغ بودن ادعای رژیم ایران، به شورای امنیت شکایت می‌کند

وزارت خارجه عراق روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت عراق تجاوز ایران به شهر اربیل از طریق بمباران اماکن مسکونی با موشک‌های بالستیک که منجر به قربانی شدن غیرنظامیان شد را شدیدا محکوم می‌کند.

به گزارش میدل ایست نیوز، در این بیانیه آمده است: با توجه به ویرانی ناشی از این بمباران و قربانی شدن بی‌گناهان در بمباران ساختمان‌های مسکونی از جمله خانه پیشرو دزیی، تاجر کرد، وی و خانواده‌اش به شهادت رسیدند.

این بیانیه می‌افزاید: دولت عراق این رفتار را تهاجم به حاکمیت عراق و امنیت مردم عراق، نقض اصول حسن همجواری و تعرض به امنیت منطقه می‌داند و تاکید می کند که تمامی اقدامات قانونی لازم در این راستا از جمله ارائه شکایت به شورای امنیت را اتخاذ خواهد کرد.

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است: در همین زمینه، نخست وزیر عراق تصمیم گرفت کمیته ای به ریاست مشاور امنیت ملی برای تحقیق درباره این حمله و گردآوری اطلاعات برای حمایت از موضع بین المللی دولت، ارائه شواهد و اطلاعات دقیق تشکیل دهد و متعاقبا نتایج این تحقیقات برای تنویر افکار عمومی عراق و جهان نسبت به حقایق و «اثبات دروغ بودن ادعاهای نهادهای پشت این اقدامات محکوم شده اعلام خواهد شد».

وزارت خارجه عراق روز سه شنبه اعلام کرد که ابوالفضل عزیزی، کاردار ایران در بغداد را احضار و یادداشت اعتراضی را به وی تسلیم کرده است.

وزارت خارجه عراق هم‌چنین سفیر خود در تهران را در پی حمله موشکی سپاه ایران به اربیل فراخواند.

براساس بیانیه وزارت خارجه عراق، این وزارتخانه، نصیر عبدالمحسن، سفیر عراق در تهران را برای رایزنی و در پی حملات اخیر ایران به اربیل که منجر به شهادت و مجروح شدن شماری شد، فراخواند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) عراق در این یادداشت اعتراضی حمله ایران به مناطقی در اربیل را شدیدا محکوم کرده است.

این یادداشت توسط محمدرضا الحسینی، رئیس اداره کشورهای همسایه در وزارت خارجه عراق به کاردار ایران تسلیم شد.

وزارت خارجه عراق تاکید کرد که این حمله نقض آشکار حاکمیت عراق بوده و مغایر با اصول حسن همجواری و قوانین بین المللی است و امنیت منطقه را تهدید می‌کند.

سپاه پاسداران ایران بامداد امروز در سه اطلاعیه‌ جداگانه از «انهدام مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق (شهر اربیل) و همچنین مقر تروریست‌های داعش در سوریه» با استفاده از موشک‌های بالستیک خبر داد.

جزئیات حمله دیشب سپاه به یک منطقه مسکونی اربیل:
حمله موشکی سپاه به اقلیم کردستان عراق

اداره اقلیم کُردستان عراق: با ادعاهای بی‌اساس به اربیل حمله شد

بخش مبارزه با تروریسم اداره اقلیم کُردستان عراق در فیس‌بوک بیانیه شواری امنیت این منطقه خودمختار را منتشر کرد.

در این بیانیه گفته شده که روز گذشته راس ساعت ۲۳:۰۰ سپاه پاسداران ایران با موشک‌های بالستیک به بسیاری از مناطق مسکونی در اربیل حمله کرده و بر اثر این حملات ۴ غیرنظامی جان خود را از دست داده و ۶ تن دیگر نیز مجروح شده‌اند.

در این بیانیه ضمن اشاره به بیانیه سپاه پاسداران ایران مبنی بر اینکه در اربیل قرارگاه‌های گروه‌های ضد ایران را هدف قرار داده‌اند، ابراز شد: این بهانه بی‌اساس است و آن را رد می‌کنیم. متاسفانه با بهانه‌های بی‌اساس علیه اربیل حملات انجام شد. اربیل به‌عنوان یک مکان باثبات برای هیچ طرفی منبع تهدید نبوده است.

در بیانیه یاد شده حملات مذکور نقض آشکار حاکمیت عراق و اداره اقلیم کُردستان این کشور عنوان شده و از دولت مرکز عراق و جامعه بین‌المللی خواسته شد در برابر این جنایت ساکت نمانند.

شورای امنیت اقلیم کردستان عراق نیز تأکید کرد که در ساعت ۱۱ و ۳۰ دوشنبه شب سپاه ایران شماری از مناطق غیر نظامی در اربیل را هدف موشک بالستیک قرار داد که طی آن دست‌کم ۴ شهروند غیر نظامی کشته و ۶ تن زخمی شدند.

این بیانیه حمله سپاه را نقض صریح حاکمیت اقلیم و عراق دانست و تأکید کرد که دولت مرکزی عراق و جامعه جهانی باید در این باره واکنش نشان دهند.

هم‌چنین مسرور بارزانی، نخست وزیر این اقلیم، حملات سپاه پاسداران را به شدت محکوم کرد و در شبکه ایکس نوشت: «از شرکای خود در جامعه بین‌الملل می‌خواهم که در برابر حملات مکرر علیه مردم کردستان سکوت نکنند».

او همچنین از دولت مرکزی بغداد خواست که «موضعی اصولی در برابر نقض آشکار حاکمیت عراق و اقلیم کردستان» اتخاذ کند.

واکنش مسعود بارزانی به حمله موشکی به اربیل: صبر ما حد و اندازه ای دارد

مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان، با انتشار بیانیه ای درباره حمله موشکی صبح امروز سپاه به اربیل گفت: همگان می دانند که اربیل از سال ۲۰۲۰ تا به الان از جانب سپاه و نیروهای هم پیمان آن ده ها بار مورد حمله موشکی و پهپادی قرار گرفته و این حملات نشان دهنده ظلم آشکار علیه ملت کرد است.

به گزارش «شفق نیوز» بارزانی در بیانیه خود تأکید کرد: افرادی که پشت این حملات هستند به خوبی می دانند که تهمت ها، بهانه ها و ادعاهایشان بی اساس است و این تجاوزها و ظلم هایی که بر اربیل و مردم اقلیم کردستان عراق روا می دارند برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات خودشان است.

بارزانی ادامه داد: صبر ما حد و اندازه ای دارد. در حمله و جنایت اخیر در شب گذشته، یک خانواده بی گناه در اربیل قتل عام شد. این همان چیزی است که ما به شدت محکوم می کنیم. شکی نیست که این حمله به دور از جوانمردی و برای عاملان آن مایه شرمساری بسیار است.

وی افزود: پیام من به عاملان حملات موشکی و پهپادی ایران این است که شهادت زنان و کودکان و غیرنظامیان ما افتخار ندارد. آن ها می توانند ما را بکشند اما مطمئن باشید آن ها نمی توانند اراده ما را سلب کنند.

واکنش وزارت خارجه و سفیر آمریکا در بغداد به حملات موشکی سپاه

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تهاجم سپاه به اقلیم کردستان عراق را محکوم کرد و به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت گفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه گفت: «ما با حملات موشکی بی‌دلیل ایران که ثبات عراق را تضعیف می‌کند، مخالفیم و از تلاش‌های دولت عراق و دولت اقلیم کردستان برای برآورده کردن خواسته‌های مردمشان حمایت می‌کنیم.»

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز با اشاره به برخی ادعای مطرح شده درباره هدف‌گیری مواضع آمریکا توسط موشک‌های سپاه گفت ایالات متحده، حملات موشکی سپاه به شمال عراق و شمال سوریه را ردیابی کرده و مطمئنا هیچیک از پرسنل یا تأسیسات آمریکایی در این حملات هدف قرار نگرفته است.

الینا رومانوسکی، سفیر امریکا در بغداد روز سه شنبه و در پی حمله موشکی سپاه ایران به اربیل در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «با شدیدترین عبارات حملات موشکی مرگبار ایران به اقلیم کردستان عراق را که به شیوه ای بی پروا و غیرمسئولانه غیرنظامیان را هدف قرار داد، و نیز حملات پهپادی به پایگاه هوایی اربیل را محکوم می‌کنم. این حملات اخیر نقض آشکار حاکمیت عراق است. صمیمانه ترین تسلیت خود را به خانوده های قربانیان و مجروحان عرض می‌کنیم.»

نهاد وابسته به سازمان ملل در عراق، حملات موشکی سپاه در اربیل را محکوم کرد

نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در عراق حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اربیل، مرکز منطقه نیمه خودمختار کردستان در شمال عراق را محکوم کرد.

«ماموریت کمک سازمان ملل متحد» در عراق در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، نوشت: «ما حمله شب گذشته ایران به مناطقی در اربیل، اقلیم کردستان عراق را که منجر به تلفات غیرنظامی شد، قویا محکوم می‌کنیم. حملات از هر طرف که حاکمیت و تمامیت ارضی عراق را نقض کند باید متوقف شود.»

این مجموعه وابسته به سازمان ملل افزود که نگرانی‌های امنیتی باید «از طریق گفتگو» برطرف شود. ماموریت کمک سازمان ملل متحد برای عراق در ۱۴ اوت ۲۰۰۳ با قطعنامه ۱۵۰۰ شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست دولت عراق برای حمایت از تلاش‌های توسعه ملی در این کشور تشکیل شد.

روز دوشنبه، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با شلیک موشک‌های بالستیک برخی از مکان‌ها در اربیل، از جمله آنچه به گفته آنها «پایگاه جاسوسی برای آژانس اطلاعاتی اسرائیل موساد» و «گروه‌های تروریستی ضد ایران» در سوریه نامیده شد، مورد هدف قرار داد.

این حملات که به گفته شورای امنیت اقلیم کردستان منجر به کشته شدن حداقل چهار غیرنظامی و زخمی شدن شش نفر دیگر شد، از سوی ایالات متحده محکوم شد و از آن در شرایطی که نگرانی‌ها در مورد گسترده‌تر شدن درگیری‌های منطقه‌ای افزایش یافته، به عنوان حملاتی «بی پروا» و نادقیق یاد کرد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۷ ژانویه ۲۰۲۴