حمله موشکی تهران به مقر گروه «جیش‌العدل» در خاک پاکستان؛ اسلام‌آباد محکوم کرد

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه سه‌شنبه ۲۶ دی اعلام کرد که نیروهای سپاه، دو مقر مهم گروه «جیش‌العدل» را در خاک پاکستان هدف حمله با پهپاد و موشک قرار داده‌اند. در این گزارش ادعا شده است که این مقرها «منهدم» شده‌اند.

در گزارش تسنیم آمده که منطقه هدف قرار گرفته منطقه‌ای به نام کوه سبز در استان بلوچستان پاکستان است که یکی از بزرگترین مقرهای گروه «جیش‌العدل» در آن قرار داشته است.

در پی انتشار خبر حمله موشکی سپاه پاسداران به اهداف جیش‌ العدل در بلوچستان پاکستان، وزارت خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای نقض بی‌دلیل حریم هوایی خود از سوی تهران و حمله به داخل خاک پاکستان را به‌شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است که حمله جمهوری اسلامی منجر به «کشته شدن دو کودک بی‌گناه و مجروح شدن سه دختر شده است.» وزارت خارجه پاکستان نوشت که این اقدام تهران نقض حاکمیت پاکستان و غیرقابل است و می‌تواند عواقب جدی داشته باشد.

پاکستان اعلام کرده است که کاردار جمهوری اسلامی در اسلام‌آباد به وزارت خارجه احضار و اعتراض شدید پاکستان به مقام ارشد مربوطه در وزارت امور خارجه ایران تسلیم شده است.

این بیانیه با تاکید بر اینکه «این گونه اقدامات یکجانبه با روابط حسن همجوانی همخوانی ندارد و می‌تواند اعتماد و اطمینان دوجانبه را به شدت تضعیف کند» افزود است که «تروریسم یک تهدید مشترک برای همه کشورهای منطقه و نیازمند اقدام هماهنگ است.»

کانال «حال‌وش» که اخبار بلوچستان را پوشش می‌دهد پس از ادعای حمله موشکی سپاه پاسداران به مناطقی در بلوچستان پاکستان نوشت: « بنا بر گزارشات رسیده به حال‌وش سپاه پاسداران یک روستا را در منطقه مرزی بین ایران و پاکستان مورد هدف موشک قرار داده است. بر اساس اطلاعات رسیده به حال‌وش عصر امروز چندین موشک به سمت یک روستا در مرز بین ایران و پاکستان شلیک شده است که از تلفات و خسارات آنها اطلاعی در دست نیست.»

خبر حمله به مقر «جیش العدل»، در حالی شامگاه سه‌شنبه منتشر می‌شود که کمتر از یک روز از حمله سپاه پاسداران به اربیل اقلیم کردستان عراق نمی‌گذرد.

سپاه پاسداران نیمه شب گذشته اعلام که با موشک‌های بالستیک و پهپادهای انتحاری محل تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با «عملیات‌های تروریستی اخیر بویژه داعش» در سوریه و عراق را مورد حمله قرار داده است.

رسانه‌های جمهوری اسلامی صبح سه‌شنبه به نقل از فرماندهان نظامی نوشتند که «در حملات اخیر سپاه پاسداران یک تاجر اسرائیلی ساکن اربیل به نام پیشرو مجید آقا دیزه‌ای کشته شده است». اینکه فرد کشته شده اسرائیلی بوده است را تنها رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند. سپاه پاسداران خانه این تاجر ساکن اربیل را «مقر موساد» معرفی کرد اما برخی رسانه‌های محلی می‌گویند موشک‌های سپاه در اربیل غیرنظامیان را هم هدف قرار داده است.

جیش‌العدل در سال‌های گذشته بارها با نیروهای مرزبانی و همچنین نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی درگیر شده‌ است.

شبه‌نظامیان جیش‌العدل در ۲۰ دی‌ماه سال جاری به پاسگاه جنگل راسک در سیستان و بلوچستان حمله کردند که در جریان این حمله یک افسر پلیس کشته شد. گفته شده است که این درگیری سه ساعت به طول انجامیده است.

خبرگزاری ایسنا در آن زمان به نقل از فرماندار راسک نوشت که «پس از سه ساعت اعضای گروهک نتوانستند به داخل پاسگاه نفوذ کنند.»

یک ماه پیش از این حمله نیز جیش‌العدل به مقر فرماندهی انتظامی در شهرستان راسک استان سیستان و بلوچستان حمله کرد که طی این حمله ۱۲ نفر کشته و تعدادی زخمی شدند.

این حملات نشان از تشدید فعالیت‌های جیش‌العدل در منطقه سیستان و بلوچستان دارد و تهران می‌گوید که مقر اصلی این گروه در بلوچستان پاکستان است، منطقه‌ای که سپاه پاسداران می‌گوید روز سه‌شنبه با حملات موشکی به این مناطق حمله کرده است.

این گروه از سوی دولت ایران و چند دولت غربی از جمله آمریکا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۷ ژانویه ۲۰۲۴