واکاوی قوانین «مردانه» ازدواج و طلاق در ایران و روابط خارج از ازدواج

طناز کلاهچیان، وکیل دادگستری در مصاحبه‌ای با کتایون حلاجان از تبعیض و نابرابری در اجرای قوانین برای زنان و مردان می‌گوید. صدور حکم اعدام برای زنانی مانند «میترا» نمونه‌ای از این نابرابری و «نگاه خشونت‌آمیز قوانین ایران و مجریان آن نسبت به زنان» است.

قوانین زن‌ستیزانه در ایران سال‌هاست که به اجرا در می‌آیند. زنان در ایران بدون هیچ حمایتی از سوی قانون در معرض شدیدترین خشونت‌ها چه در خانواده و چه در جامعه قرار دارند. اخبار زن‌کشی٬ دخترکشی و حتی در برخی موارد مادرکشی به صورت روزانه به رسانه‌ها می‌رسند. زنان همچنین در معرض مجازات اعدام برای «جرائمی» قرار دارند که قانون ارتکاب به آن‌ها ‌را برای مردان جایز می‌شمرد.

علاوه بر قتل‌هایی که در بستر خانواده انجام می‌شود، جایی مردان خود را محق می‌دانند تا اگر خطایی از زن سرزد خود دست به مجازات او بزنند، در جامعه و قوانین نیز این تبعیض و خشونت را می‌بینیم.

این قوانین به‌دست مردان نوشته شده و حکومت جمهوری اسلامی نیز با دستاویز قراردادن احکام تاریخ‌گذشته‌ی عرف و شرع اسلام این حجم از خشونت و تبعیض را علیه زنان به‌کار می‌برد.

اسلام زنان را جزو مایملک مردان می‌شمارد. زنان در جامعه اسلامی یا باید تابع مردان خود باشند و یا اگر بخواهند راه دیگری را با توسل به قانون برای دفاع از خود در پیش بگیرند در مسیری طولانی و سخت قرار خواهند گرفت و شانس برنده‌شدنشان بسیار محدود است.

در آبان سال جاری در ایران زنی با نام میترا به اتهام رابطه جنسی با مرد دیگری به غیر از همسر خود به جرم «زنای محصنه» به اشد مجازات ( اعدام ) محکوم شده است. مرد همراه او اما با متوسل‌شدن به این ادعا که نمی‌دانسته زنی که با او رابطه جنسی داشته متاهل است٬ به چند ضربه شلاق محکوم شده است.

همسر میترا در خانه دوربین‌های مداربسته کار گذاشته و فیلم این دوربین‌ها را به عنوان مستندات در شکایت از همسرش به پلیس داده است. دادگاه نیز بر اساس این مستندات میترا را به اعدام محکوم کرده است. با توجه به این نکته که به گفته کارشناسان و برخی علمای دینی در همان قوانین متحجر اسلامی امکان اثبات روابط جنسی به واقع وجود ندارد.

میترا در دادگاه گفته است که شوهرش سال‌ها بوده که به او هیچ توجهی نمی‌کرده و فقط چند روز در ماه در خانه بوده‌ است. این در صورتی که اگر زن از هم بستری با همسر خود خودداری کند در قوانین اسلامی مرد حق طلاق او را دارد.

در خصوص این قوانین ناعادلانه و احکام جزایی سنگین علیه زنان با طناز کلاهچیان، وکیل پایه یک دادگستری گفتگویی انجام دادیم. او می‌گوید زنان در ایران علاوه بر مواجهه با قوانین مردانه، به‌ویژه در زمینه ازدواج و طلاق، با شدت نابرابر احکام قضایی از جمله در پرونده‌های رابطه خارج از ازدواج مواجه اند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۷ ژانویه ۲۰۲۴