پولتیکو: حوثی‌ها به دنبال دریافت تسلیحات بیشتر از ایران‌اند

پولتیکو به نقل از داده‌های اطلاعاتی و یک مقام آمریکایی نوشت، برآوردهای آمریکا و دیگر کشورهای غربی نشان می‌دهد که شورشیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به دنبال دریافت تسلیحات بیشتر از تهران‌اند.

در این گزارش به افزایش نگرانی‌ها درباره تشدید حمله‌های حوثی‌ها در دریای سرخ و گسترش جنگ اشاره شده است.

پولتیکو به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که برآوردهای یک ماهه اخیر حاکی از آن است که حوثی‌ها در حال برنامه‌ریزی برای افزایش حمله‌ها و دستیابی به تسلیحات بیشتر‌ هستند.

در این گزارش احتمال حمله حوثی‌ها به نیروهای غربی در منطقه هم مطرح شده است. پولتیکو می‌نویسد، روشن نیست که حمله‌های اخیر آمریکا در تغییر برنامه حوثی‌ها برای انجام این حمله‌ها نقش داشته باشد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هم به صراحت گفته است که حمله‌های اخیر به حوثی‌ها در متوقف کردن حمله‌های آنها بی‌تاثیر بوده اما به هر ترتیب آمریکا به این حمله‌ها ادامه می‌دهد.

این درحالی است که اخیرا سنتکام از توقیف محموله‌‌ای از سلاح‌های ساخت ایران به مقصد یمن خبر داده است.

جمهوری اسلامی ایران از حامیان اصلی حوثی‌ها به‌شمار می‌رود و براساس این گزارش، تسلیحات جدید از ایران می‌تواند جایگزین تسلیحات منهدم شده آنها در جریان حمله‌‌های آمریکا باشد.

هرچند توقیف محموله‌های سلاح از مقصد ایران برای حوثی‌ها بارها اتفاق افتاده است و مقامات آمریکایی هم به روشنی از نقش جمهوری اسلامی ایران در تامین مالی و تسلیحاتی حوثی‌ها اشاره می‌کنند، اما دولت بایدن تا کنون تاکید داشته است که به دنبال افزایش تنش با تهران نیست. دولت بایدن در این مدت به‌طور شفاهی از جمهوری اسلامی ایران خواسته است از حمایت از حوثی‌ها دست بردارد.

پولتیکو اینگونه تحلیل می‌کند که افزایش حمله‌های حوثی‌ها، بیشتر پای آمریکا را به جنگ و بحران در خاورمیانه می‌کشد و این چیزی است که دولت بایدن در ماه‌های منتهی به انتخابات امیدوار است از آن اجتناب کند.

پولتیکو به نقل از بهنام بن طالب‌لو، از بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها می‌نویسد که جمهوری اسلامی ایران می‌کوشد با ایجاد چرخه‌ای از خشونت در منطقه که از عراق آغاز شده است، نیروهای آمریکایی را از منطقه بیرون براند.

درحالی که توقف ارسال محموله‌های سلاح از ایران برای حوثی‌ها در کاهش توان عملیاتی آنها موثر است، ردیابی و توقیف محموله‌هایی که با لنج‌های کوچک برای حوثی‌ها ارسال می‌شود، آسان نیست.

پولتیکو می‌نویسد که در جریان عملیات منتهی به توقیف محموله‌ای از سلاح از ایران برای حوثی‌ها که ماه گذشته انجام شد، تیمی از تک‌تیراندازها، هلیکوپترها، قایق‌ها و پهپادها حضور داشت.

با این وجود دولت بایدن همچنان می‌گوید به دنبال جنگ نیست و به‌نظر می‌رسد همچنان تمرکز خود را روی کاهش ظرفیت و توان عملیاتی حوثی‌ها قرار داده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۲ ژانویه ۲۰۲۴