تورم افسارگسیخته و رویای «افزایش جمعیت»

رئیس قرارگاه نفس تازه‌ترین آمار سقط جنین در ایران را تا ۵۰۰ هزار مورد در سال اعلام کرده و گفته است که ۹۰ تا ۹۳ درصد این سقط‌ها از سوی زوجینی که ازدواج رسمی و دائم، دارند انجام می‌شود؛ نکته‌ای که تحلیلگران علت اصلی آن را شرایط اقتصادی کشور و تورم سنگین می‌دانند.

به گزارش ایلنا،‌ محسن ذاکریان در جلسه شورای اداری استان مرکزی تاکید کرده که بر اساس آمار موجود در سطح کشور روزانه حدود یکهزار سقط انجام می‌شود.

دلایل اعلام شده از سوی ذاکریان برای سقط، مسائل اقتصادی، فرهنگی، قانونی، روحی و روانی، اجتماعی و اعتقادی است.

این میزان سقط در کشور در حالی انجام می‌شود که تمامی دستگاه‌های متولی در این حوزه از جمله وزارت بهداشت به دستور علی‌ خامنه‌ای، سیاست افزایش جمعیت را در دستور کار قرار داده‌اند.

برهمین اساس وزارت بهداشت اردیبهشت ماه سال جاری از راه‌اندازی «گشت سقط جنین» خبر داد.

در ایران، با تصویب قانون موسوم به «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، موانع زیادی بر سر راه پزشکان و مراکز درمانی برای سقط جنین ایجاد شده و برخوردهای امنیتی و قضایی، از جمله پلمب مطب‌ها و یا لغو مجوز طبابت در این زمینه صورت گرفته است.

اما با این وجود به گفته این مقام دولتی سالانه تا ۵۰۰ هزار سقط جنین صورت می‌گیرد. اتفاقی که باید ریشه آن را در مسايل اقتصادی و نبود چشم انداز روشن از آینده اقتصادی و سیاسی در کشور جستجو کرد.

آمارها نشان می‌دهد در سال ۱۳۸۷ شاخص فلاکت بیش از ۳۵ درصد و و نرخ تورم ۲۵.۴ درصد بوده که این آمار در پاییز سال ۱۴۰۲ به تورم ۴۵ درصدی وشاخص فلاکت بیش از ۵۲ درصدی رسیده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۲ ژانویه ۲۰۲۴