نیروهای آمریکا و بریتانیا عملیات مشترک دیگری علیه حوثی‌های یمن انجام دادند

ایالات متحده و بریتانیا روز دوشنبه حملات جدیدی را علیه حوثی‌های یمن ترتیب دادند و عنوان کردند که دور دوم اقدام نظامی مشترک آنها علیه این گروه شورشی مورد حمایت ایران در واکنش به ادامه حملاتشان علیه کشتی‌رانی بین‌المللی بوده است.

نیروهای آمریکایی و بریتانیایی روز ۲۱ دی نخستین حملات خود علیه حوثی‌ها را انجام دادند و از آن زمان تاکنون ایالات متحده با انجام چندین حمله هوایی دیگر موشک‌هایی را که حوثی‌ها آماده شلیک کرده بودند، منهدم کرده‌اند.

اما این اقدامات مانع ادامه اقدامات شورشیان حوثی نشده به طوری که روز دوشنبه نیز اعلام کردند که یک کشتی باربری نظامی ایالات متحده را هدف قرار دادند، ادعایی که البته یک مقام آمریکایی آن را رد کرده است.

واشینگتن و لندن در بیانیه مشترکی با دیگر کشورهایی که از این عملیات نظامی حمایت می‌کنند، گفتند که در آخرین حملات ایالات متحده و بریتانیا، مواضع حوثی‌ها در یمن مورد هدف قرار گرفته شد و این اقدام در واکنش به ادامه حملات آنها علیه کشتی‌رانی بین‌المللی و تجاری و کشتی‌های نظامی در دریای سرخ بوده است.

این بیانیه شمار مواضع حوثی‌ها را که مورد هدف واقع شده، هشت مورد عنوان کرده، از جمله «یک انبار زیرزمینی» و همچنین مکان‌هایی که این گروه تجهیزات موشکی خود را در آن نگهداری می‌کند.

بیانیه یادشده می‌افزاید: «این حملات دقیق با هدف مختل کردن و از بین بردن امکاناتی بوده که حوثی‌ها از آن برای تهدید تجارت جهانی و جان دریانوردان بی‌گناه استفاده می‌کنند.»

در این حال خبرگزاری رسمی یمن، صبا، اعلام کرد که نیروهای آمریکایی و بریتانیایی، صنعا و دیگر نواحی یمن را هدف حملات خود قرار داده‌اند. همچنین شبکه تلویزیونی المسیره، متعلق به حوثی‌ها، نیز گفت که پایگاه نظامی الدیلمی در شمال صنعا هدف چهار حمله قرار گرفته.

حوثی‌ها مدعی‌اند که کشتی‌های دارای ارتباط با اسرائیل را مورد هدف قرار می‌دهند و این اقدام آنها در جهت حمایت از فلسطینی‌ها برابر اسرائیل در جنگ غزه است. با این حال بسیاری از کشتی‌هایی که مورد حمله حوثی‌ها واقع شده‌اند، هر گونه ارتباط با اسرائیل را تکذیب کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴