فرمانده نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه: ایران در حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها دخالت مستقیم دارد

فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه دوشنبه،۲۲ ژانویه (۲ بهمن) به اسوشیتدپرس گفت که ایران «خیلی مستقیم» در حمله‌های شورشیان حوثی یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ، دخالت دارد.

برد کوپر، رئیس ناوگان پنجم نیروی پنجم نیروی دریایی ایالات متحده، از بیان اینکه تهران حمله‌های انفرادی حوثی‌ها را در دریای سرخ و خلیج عدن هدایت می‌کند، خودداری کرد.

با این حال، کوپر اذعان کرد که حمله‌های مرتبط با ایران، از تهدیدهای قبلی در خلیج فارس و تنگه هرمز، به آب‌های سراسر خاورمیانه گسترش یافته است.

او در مصاحبه‌ای تلفنی به اسوشیتدپرس گفت: «واقعیت به سادگی این است که آن‌ها به جامعه بین‌المللی حمله می‌کنند و جامعه بین‌المللی واکنش نشان می‌دهد.»

اسوشیتدپرس نوشته است که نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به درخواست اظهارنظر درباره اظهارات کوپر پاسخ نداده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایالات متحده در خاورمیانه در مصاحبه خود با اسوشیتدپرس، گفت که تهدید نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی توزیع تسلیحات این کشور، از دریای سرخ تا دوردست‌های اقیانوس هند گسترش یافته است.

او گفت: «حرف من این است که ایران به‌وضوح تامین مالی می‌کند. آن‌ها منابع را تامین می‌کنند و آموزش می‌دهند. بدیهی است که بسیار مستقیم درگیرند، هیچ رازی در این‌باره در میان نیست.»

کوپر همچنین گفت که انواع پهپادهای ناوگان پنجم ایالات متحده حدود ۲۵۹۰۰ کیلومتر مربع از آب‌های خاورمیانه را پوشش می‌دهند و در غیر این صورت، نیروی دریایی نظارتی بر این نواحی نداشت. این پهپادها به جلوگیری از انتقال محموله‌های مشکوک مواد مخدر و سلاح کمک می‌کنند.

حوثی‌های یمن از نوامبر ۲۰۲۳ تاکنون دست‌کم ۳۴ بار به حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ و آبراه منتهی به کانال سوئز اقدام کرده‌اند که مسیری حیاتی برای حمل‌و‌نقل انرژی و محموله‌هایی است که از آسیا و خاورمیانه به سمت اروپا می‌روند.

حوثی‌های یمن می‌گویند که برای اعلام همبستگی با مردم غزه که زیر بمباران ارتش اسرائیل‌اند، به کشتی‌هایی حمله می‌کنند که به سمت اسرائیل می‌روند. آن‌ها خواستار آتش‌بس در غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه‌اند.

ایالات متحده در روزهای اخیر هفت دور حمله هوایی به سایت‌های نظامی حوثی‌ها انجام داده است و در حال حاضر به نظر می‌رسد که سرعت حمله‌های حوثی‌ها به کشتی‌ها کاهش یافته است، زیرا ایالات متحده و متحدانش گشت‌زنی‌های دریایی خود را در منطقه افزایش داده‌اند.

با این حال، خطرات برای اقتصاد جهانی همچنان پابرجا است، زیرا بسیاری از کشتی‌ها به چشم‌پوشی از این مسیر و در پیش گرفتن مسیری بسیار طولانی با دور زدن آفریقا اقدام کرده‌اند که هم باعث شده است که درآمد مصر از کانال سوئز که منبعی حیاتی برای اقتصاد این کشور است، کاهش یابد و هم هزینه‌های حمل‌ونقل کالاها افزایش یافته است که می‌تواند باعث افزایش تورم جهانی شود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴