تحریم‌های تازه غرب علیه نیابتی‌های حکومت ایران

ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه دوم بهمن تحریم‌های تازه‌ای علیه شرکت هواپیمایی عراقی «فلای بغداد»، کتائب حزب‌الله عراق، و حماس وضع کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفک، با انتشار بیانیه‌ای شرکت هواپیمایی عراقی «فلای بغداد» و مدیر عامل آن را به دلیل «کمک به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه‌های نیابتی آن در عراق، سوریه، و لبنان» تحریم کرد.

اوفک همچنین سه رهبر و حامی کتائب حزب‌الله به عنوان «یکی از اصلی‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در عراق» و همچنین یک شرکت فعال در نقل و انتقال پول و پولشویی برای کتائب حزب‌الله را تحریم کرد.

بیانیه وزارت خزانه‌داری می‌افزاید که اقدام امروز در میانه تهدیدهای مداوم نیروی قدس سپاه و شبکه نیابتی آن علیه پرسنل آمریکا و منطقه انجام می‌شود.

بنا بر این بیانیه، کتائب حزب‌الله از زمان حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس علیه اسرائیل، حملاتی پهپادی و موشکی علیه پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده است.

این بیانیه می‌افزاید که گروه مزبور و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در عراق، به طور مداوم بیانیه‌هایی در حمایت از تروریسم حماس صادر کرده‌اند و تعهد خود به حمله به پرسنل آمریکا را اعلام کرده‌اند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در این ارتباط گفت: «ایران و نیابتی‌هایش به دنبال سوء استفاده از اقتصادهای منطقه و استفاده از کسب‌وکارهای به ظاهر قانونی به عنوان پوششی برای تامین مالی و تسهیل حملات‌شان بوده‌اند.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز در بیانیه‌ای ضمن اعلام خبر این تحریم‌ها تصریح کرد ایالات متحده همچنان به افشاگری و انجام اقدامات علیه افراد و گروه‌هایی که از طریق سوء استفاده از اقتصادهای محلی و شرکت‌کردن در فعالیت‌های غیرقانونی به حمایت از گروه‌های تروریستی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده آنها در منطقه می‌پردازند، ادامه خواهد داد.

علاوه بر هواپیمایی «فلای بغداد» و مدیر عامل آن به نام بشیر عبدالکاظم الوان الشبانی، یکی از اعضای ارشد کتائب حزب‌الله به نام حسین مونث العبودی نیز تحریم شده است. عقاد مسحن فرج حمیداوی، از تامین‌کنندگان مالی کتائب حزب‌الله، و شرکت گردشگری تحت مدیریت او در بغداد با عنوان «المسال» از دیگر تحریم‌شدگان روز دوشنبه از سوی ایالات متحده هستند.

تحریم مشترک آمریکا، بریتانیا، و استرالیا علیه حماس

اوفک روز دوشنبه دوم بهمن پنجمین دور از تحریم‌های خود علیه حماس را از زمان حمله تروریستی ۱۵ مهر این گروه به اسرائیل وضع کرد.

طبق بیانیه اوفک، شبکه‌های صرافی‌های مالی وابسته به حماس در غزه، صاحبان و همکاران و به‌ویژه تسهیل‌گران مالی آنها به دلیل نقش کلیدی‌شان در انتقال وجوه از جمله ارزهای دیجیتال از سوی نیروی قدس سپاه پاسداران به حماس و جهاد اسلامی در غزه تحریم شده‌اند.

همزمان با ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا نیز مقامات و تسهیل‌گران کلیدی حماس را تحریم کردند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در این ارتباط گفت: «حماس به دنبال استفاده از انواع سازوکارهای انتقال مالی از جمله بهره‌برداری از ارزهای دیجیتال … برای تامین مالی فعالیت‌های تروریستی» خود بوده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز در بیانیه‌ای در همین ارتباط بر تعهد واشنگتن به تداوم همکاری با متحدان و شرکای خود به منظور نابودکردن زیرساخت‌های مالی حامی حماس تاکید کرد.

به گفته او، آمریکا همچنان با استفاده از تمامی ابزارهایش حماس، تامین‌کنندگان مالی آن، و سازوکارهای انتقال مالی آن به منظور تامین مالی فعالیت‌های تروریستی‌اش را هدف قرار خواهد داد.

وزارت خزانه‌داری در بیانیه خود از تحریم دو شبکه مالی با عناوین «شملخ» و «حرزالله» و صرافی‌ها و برخی افراد فعال در آنها خبر داده است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴