حمله حوثی‌ها با موشک بالستیک به کشتی‌های آمریکا که تجهیزات نظامی حمل می‌کردند

شرکت کشتی‌رانی مرسک می‌گوید دو کشتی با پرچم ایالات متحده که تجهیزات نظامی این کشور را حمل می‌کردند هنگام عبور از تنگه باب‌المندب با اسکورت نیروی دریایی آمریکا بعد از دیدن انفجار مسیر خود را تغییر دادند.

مرسک در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «در حین مسیر، هر دو کشتی گزارش دادند که انفجارهایی را در نزدیکی مشاهده کردند در حالی‌که نیروی دریایی ایالات متحده هم چندین پرتابه را رهگیری کرد.»

حملات شبه‌نظامیان حوثی یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ، تجارت دریایی از طریق کانال سوئز را مختل کرده و برخی از کشتی‌ها مجبور شده‌اند به جای عبور از این مسیر پرخطر محموله‌های خود را از راه بسیار دورتر در جنوب آفریقا عبور داده و به مقصد برسانند.

مرسک گفته که کشتی‌های آمریکایی و خدمه آنها صدمه‌ای ندیده‌اند و توسط نیروی دریایی آمریکا به سمت خلیج عدن اسکورت شدند. به گفته این شرکت این دو کشتی توسط یک شرکت اقماری که محموله‌هایی را برای نهادهای دولتی آمریکا حمل می‌کرد، اداره می‌شد.

در همین حال یحیی سریع، سخنگوی حوثی یمن گفت که اعضای این گروه موشک های بالستیک را به سمت چندین کشتی جنگی آمریکایی که از دو کشتی تجاری آمریکایی محافظت می‌کردند شلیک کردند. او همچنین در بیانیه‌ای اضافه کرده که نیروهای حوثی روز چهارشنبه در یک «درگیری» که بیش از دو ساعت به طول انجامید، تعدادی از کشتی‌های جنگی آمریکا را با موشک‌های بالستیک هدف قرار دادند و منجر به اصابت مستقیم موشک به یک کشتی جنگی آمریکایی و دو کشتی تجاری شد. در این بیانیه آمده است: «چند موشک بالستیک ما علیرغم تلاش کشتی‌های جنگی برای رهگیری آن‌ها، اهداف خود را مورد اصابت قرار دادند.»

با این حال یک مقام آمریکایی گفت که هیچ کشتی مورد اصابت قرار نگرفته است. این مقام که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفت: «امروز هیچ کشتی جنگی یا کشتی تجاری ایالات متحده مورد اصابت موشک‌های حوثی‌ها قرار نگرفت.»

فرماندهی مرکزی ایالات متحده نیز به طور جداگانه اعلام کرد که نیروهای حوثی روز چهارشنبه سه موشک بالستیک ضد کشتی به سمت کشتی کانتینری مرسک دیترویت با پرچم ایالات متحده شلیک کردند که این کشتی در حال عبور از خلیج عدن بود. در بیانیه ای همچنین تاکید شده که هیچ گزارشی از تلفات یا خسارت وارده به کشتی دریافت نشده است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۵ ژانویه ۲۰۲۵