هزینه ۹۰ میلیارد تومانی جمهوری اسلامی برای اعزام ۲۰۰ نیروی حکومتی به قطر

امیر حسین میر اسماعیلی
یکی از کارمندان بخش روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال ایران روز چهارشنبه ۴ بهمن با ارسال تصویرها و مدارکی به ایندیپندنت فارسی فاش کرد که جمهوری اسلامی دست‌کم ۲۰۰ تماشاگر را به خرج دولت به قطر اعزام کرده است تا در مسابقات جام ملت‌های آسیا، تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران را تشویق کنند.

بر اساس این گزارش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان بسیج، و وزارت ورزش جمهوری اسلامی در همکاری با فدراسیون فوتبال ایران شماری از کارمندان شاغل در سپاه پاسداران را همراه با تعدادی از کارمندان وزارت ورزش، وزارت کشور، و نهاد ریاست‌جمهوری به قطر اعزام کرده‌اند. علاوه بر تامین تمام هزینه‌های سفر این ۲۰۰ شهروند از طرف دولت، مانند بلیت هواپیما، هتل، غذا، و هزینه بلیت مسابقات، به هر یک از این افراد ۵۰۰ دلار پول نقد به‌عنوان «پول توجیبی» برای تفریح در قطر یا خرید سوغاتی پرداخت شده است.

این منبع مطلع افزود: «می‌دانستند که از شهریور سال گذشته حجم تنفر مردم از این بازیکنان چقدر زیاد شده و دیگر مانند سال‌های گذشته ایرانیان برای تشویق تیم فوتبال ایران به ورزشگاه‌های خارجی نخواهند رفت. به همین دلیل، برای خالی نماندن سکوهای بخش هواداران ایران، این ۲۰۰ نفر را با هزینه بیت‌المال به قطر فرستادند تا هم تیم را تشویق کنند و هم مانع ورود مخالفان جمهوری اسلامی به ورزشگاه‌ها و سر دادن شعارهای سیاسی شوند. چهل زن بسیجی و حکومتی نیز جزو این ۲۰۰ نفرند.»کارمند بخش روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال ایران همچنین می‌گوید با توجه به نتایج تیم ایران در جام ملت‌ها و تعداد بازی‌هایش، که روی مدت اقامت تماشاگران در قطر اثر می‌گذارد، میزان بودجه اختصاص‌یافته به هزینه سفر این افراد به قطر متغیر خواهد بود. اما در صورتی که تیم ایران فقط تا مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات صعود کند، دست‌کم ۹۰ میلیارد تومان از بودجه عمومی شهروندان ایرانی خرج هزینه سفر ۲۰۰ مامور حکومتی به قطر خواهد شد.

روز ۱۲دی‌، در جریان دیدار بازیکنان و مربیان تیم ملی فوتبال ایران با حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران گفته بود: «در جریان جام‌ جهانی قطر، سپاه هم داخل زمین، هم خارج از زمین را تحت کنترل داشت» که اشاره‌ای مستقیم به حضور نیروهای امنیتی سپاه روی سکوها و در هتل تیم ایران بود.

در آذر سال گذشته و هم‌زمان با برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر، اعتراض‌های مردمی علیه جمهوری اسلامی در خیابان‌های شهرهای ایران به اوج رسیده بود. نیروهای سرکوبگر حکومتی به‌دستور علی خامنه‌ای به قتل و کشتار وسیع شهروندان، از جمله کودکان و زنان، روی آورده بودند. در چنین وضعی، انتظار بسیاری از مردم معترض در ایران این بود که بازیکنان تیمی که نام «تیم ملی ایران» را در جام جهانی یدک می‌کشند، در همراهی با ملت ایران، از شادی و پایکوبی در این مسابقات خودداری کنند. اما این فوتبالیست‌ها تصمیم گرفتند پیش از سفر به قطر، در مراسمی حکومتی، در مقابل ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سرکوبگر جمهوری اسلامی، تعظیم کنند. در قطر نیز، پس از ابراز خوشحالی‌های عجیب در مقابل دوربین عکاسان فیفا، در ۳ مسابقه، پس از به ثمر رساندن گل‌ها، به شادی گروهی روی آوردند و از کمترین ابراز همدردی با خانواده کشته‌شدگان خیزش سراسری امتناع کردند.

این حرکت‌ها خشم مردم معترض در ایران را برانگیخت. کار به جایی رسید که روز ۸ آذر ۱۴۰۱، پس از باخت تیم ایران مقابل آمریکا در بازی آخر که منجر به ناکامی‌ ایران در صعود به مرحله حذفی شد، شماری از شهروندان ایران در خیابان‌های شهرهای کشور به جشن و پایکوبی و سر دادن شعار علیه این تیم و بازیکنانش پرداختند.

در همین شب بود که مهران سماک، شهروند اهل بندرانزلی، در استان گیلان، فقط به‌جرم خوشحالی کردن برای باخت ایران، به‌ضرب گلوله فرمانده پلیس بندرانزلی جان باخت. مهران سماک در نوجوانی هم‌بازی سعید عزت‌اللهی، هافبک تیم ملی فوتبال ایران، در تیم‌های پایه ملوان بندرانزلی بود. اما این بازیکن نیز از هرگونه ابراز همدردی با خانواده مهران سماک یا انتقاد از قتل هم‌بازی دوران کودکی‌اش سر باز زد.

مجموعه این اتفاق‌ها موجب شد تا اکنون تیم فوتبالی که پیش از سفرش به قطر و حضور در جام ملت‌های اخیر نیز با حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، دیدار کرده است، با اوج تنفر مردم مواجه شود. حتی خوشحالی شب گذشته بازیکنان ایران بابت دو گلی که مقابل تیم امارات به ثمر رساندند نیز دوباره هزاران واکنش اعتراضی ایرانیان را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت، زیرا این دیدار چند ساعت پس از اعدام محمد قبادلو، جوان معترض ۲۳ ساله ایرانی در زندان قزلحصار برگزار شد. خوشحالی نکردن یا نشان دادن ناراحتی در همراهی با ملت عزادار ایران کمترین انتظار میلیون‌ها ایرانی از این بازیکنان بوده است.

اما به‌نظر می‌رسد بازیکنان تیم فوتبال جمهوری اسلامی ایران ترجیح داده‌اند مردم ایران را فراموش کنند. گویا آن‌ها پاداش‌ها، پول‌ها، و رانت‌های گوناگون حکومتی مانند رانت واردات خودروهای گران‌قیمت به ایران را به همدردی با شهروندان معترض و دردمند ایران ترجیح می‌دهند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۵ ژانویه ۲۰۲۵