آمریکا درباره حملات کرمان به ایران هشدار داده بود

یک مقام دولت ایالات متحده به صدای آمریکا گفت که ایالات متحده پیش از حملات تروریستی روز ۱۳ دی در مراسم حکومتی سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، به جمهوری اسلامی نسبت به «وجود تهدید تروریستی در داخل مرزهای ایران» هشدار داده بود.

این مقام دولت ایالات متحده روز پنج‌شنبه به صدای آمریکا گفت: «پیش از حمله تروریستی داعش در ۳ ژانویه ۲۰۲۴ در کرمان، ایران، دولت آمریکا به ایران درباره وجود تهدید تروریستی در داخل مرزهای ایران یک هشدار خصوصی داد.»

او با اشاره به این که دولت‌های مختلف ایالات متحده یک سیاست دیرینه انجام «وظیفه هشدار دادن» را «برای هشدار دادن به دولت‌ها در مورد تهدیدهای مرگبار بالقوه» دنبال کرده‌اند، تاکید کرد که از حمله دلایل ارائه این هشدارها این است که آمریکا نمی‌خواهد شاهد از بین رفتن «جان بی‌گناهان در حملات تروریستی» باشد.

روزنامه وال استریت ژورنال روز پنجشنبه، پنجم بهمن، در گزارشی اختصاصی به نقل از مقامات آمریکایی گفت ایالات متحده روزها پیش از انفجارهای مرگبار کرمان در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی، مخفیانه به جمهوری اسلامی ایران هشدار داده بود که داعش در حال تدارک برای انجام حمله تروریستی در کرمان است.

به گفته این مقامات، این هشدار محرمانه پس از آن به تهران ارسال شد که ایالات متحده اطلاعاتی به دست آورد مبنی بر این که یک گروه وابسته به داعش در افغانستان، موسوم به داعش-خراسان، در حال برنامه‌ریزی برای اجرای حمله در ایران است.

مقامات آمریکایی گفتند که اطلاعات ارسال شده به ایران به اندازه کافی به موقع و در مورد موقعیت مکانی به قدری دقیق بود که می‌توانست برای خنثی کردن حمله ۱۳ دی یا حداقل کاهش تلفات برای حکومت جمهوری اسلامی مفید باشد.

اما جمهوری اسلامی از این اطلاعات برای جلوگیری از بمب‌گذاری‌های انتحاری در کرمان استفاده نکرد.

به‌رغم هشدار آمریکا، برخی از تندروها در جمهوری اسلامی گفتند که عاملان داعش با ایالات متحده و اسرائیل مرتبط بوده‌اند.

به نوشته وال استریت ژورنال مقامات آمریکایی درباره نحوه دستیابی به اطلاعات درباره این حمله و یا کانال‌هایی که برای ارسال پیام به تهران استفاده شد، جزییاتی ارائه ندادند. آنها همچنین نگفتند که آیا این اولین بار است که واشنگتن چنین هشداری را به رژیم ایران می‌دهد یا این امر مسبوق به سابقه است.

وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت، مقامات جمهوری اسلامی به ایالات متحده در مورد این هشدار واکنشی نشان ندادند. چندین مقام نیز گفتند، مشخص نیست که چرا جمهوری اسلامی نتوانست این حملات را خنثی کنند.

هشدار واشنگتن در مورد این حمله تروریستی قریب الوقوع به جمهوری اسلامی در زمانی انجام شده است که حکومت ایران گروه‌های نیابتی‌ خود، از جمله حوثی‌های یمن و همچنین شبه‌نظامیان در سوریه و عراق، را مسلح کرده است و آنها در چند ماه گذشته بیش از ۱۵۰ حمله به نیروهای آمریکایی انجام داده‌اند.

یکی از مقامات سابق ایالات متحده گفت ممکن است دلایل متعددی وجود داشته باشد که واشنگتن ایران را از حمله قریب‌الوقوع در کرمان مطلع کرد. علاوه بر محافظت از غیرنظامیان بی‌گناه، چنین هشداری ممکن است برای جلوگیری از واکنش جمهوری اسلامی به حمله داعش-خراسان و در نتیجه ممانعت از بی‌ثباتی بیشتر در منطقه است.

برخی دیگر از مقامات سابق گفتند که ارائه چنین هشداری ممکن است راهی برای تشویق جمهوری اسلامی به گفت‌و‌گو در مورد مسائل سیاست خارجی باشد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴