تنها در سه هفته؛ افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودرو در ایران

فعالان بازارهای خودرو، طلا، ارز و مسکن در ایران از ادامه افزایش قیمت‌ها در این بازارهای سرمایه‌ای و تاثیرگذار بر معیشت مردم خبر می‌دهند.

بر اساس آخرین گزارش‌های رسمی از تهران در روز پنجشنبه پنجم بهمن‌، هر دلار آمریکا با حدود هزار تومان افزایش نسبت به ۴۸ ساعت قبل، با قیمت ۵۵ هزار و ۵۵۰ تومان معامله شد و بهای یورو نیز در این روز به ۶۰ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. از سوی دیگر یک کارشناس بازار خودرو در پایتخت ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری انتخاب اعلام کرد که در کمتر از یک ماه گذشته، قیمت انواع خودرو داخلی و خارجی به‌طور میانگین با رشد چشمگیر ۲۰ درصدی مواجه شده است.

او این افزایش قیمت‌ها را ناشی از «درگیری‌های منطقه‌» دانست.

از زمان حمله به مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در کرمان، ابتدا قیمت ارز و سپس انواع اقلام مصرفی مانند خودرو، مصالح ساختمانی و اجاره‌ مسکن در ایران مجددا روند افزایشی گرفت و بورس تهران نیز با افتی فاحش مواجه شد. در ادامه، درگیری‌های بعدی جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن با قدرت‌های جهانی و کشورهای منطقه که حمله نظامی پاکستان به استان سیستان‌ و بلوچستان از مهم‌ترین آن‌ها بود، نیز موجب تشدید نگرانی‌ فعالان اقتصادی ایران از آینده بازارهای مالی و کالایی شد.

اکنون فعالان بازار خودرو در ایران می‌گویند که این بازار به‌شدت متلاطم شده است و قیمت‌های اعلامی با قیمتی که خودروها در واقعیت به فروش می‌رسند، فاصله عمیقی دارد. از سوی دیگر سرنوشت واردات خودرو خارجی نیز کاملا مبهم است و نقش آن در ثبات بازار فراموش شده است.

مسیح فرزانه، کارشناس و فعال بازار خودرو در ایران، می‌گوید:‌ «هر وقت وزیر صمت گفت مردم نگران نباشند و بازار به آرامش می‌رسد، بازار به هم ریخته است. ما به بازار فعلی در حوزه‌های خودرو، سکه یا مسکن، بازار هیجانی می‌گوییم. الان سه هفته است که درگیر این شرایطیم. بخشی از این هیجان ناشی از درگیری‌های منطقه بود و قیمت ارز در فاصله کوتاهی چهار هزار تومان افزایش پیدا کرد. زمانی‌ که این قیمت‌ها برای ارز اعلام می‌شود، بازار را متشنج و هیجانی می‌کند. در این شرایط عموما فروشنده‌هایی که مصرف‌کننده‌اند، سراغ جست‌وجوی اینترنتی می‌روند و قیمتی میانگین برای خودرویشان در می‌آورند. وقتی بازار رو به صعود است، بدون هیچ فرمولی، یک ارزش افزوده به خودرو اضافه می‌شود و قیمتی فضایی شکل می‌گیرد.»

این فعال اقتصادی در ادامه سخنانش، با نقد سیاست‌های دولت ابراهیم رئیسی در حوزه وارادت خودرو خارجی، افزود: «ماه پیش مطرح شد که به شرکت‌های خودروسازی که بازار ایران را در شرایط تحریم ترک کردند، اجازه واردات و ثبت سفارش داده نمی‌شود. الان سه ماه است که این سیاست در قبال خودرو‌های کره‌ای هم شدت گرفته است. همچنین در ۴۸ ساعت گذشته اعلام شد که خودرو‌های جانبازی با سقف ۳۵ تا ۴۰ هزار یورو اجازه ثبت در سامانه دارند، اما از دیروز این خودرو‌های آلمانی کاملا از سامانه حذف شده‌اند. وقتی شما دنبال خبر را می‌گیرید که خودرو‌های آلمانی با مجوز جانبازی چیست، می‌گویند یک خبر محرمانه بین واردکننده و سازمان‌ها بوده است.»

مسیح فرزانه درباره پیش‌بینی‌اش از وضعیت بازار خودرو در دو ماه پایانی سال و قبل از فرا رسیدن تعطیلات نوروزی، ضمن اشاره به افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودروها در سه هفته اخیر، اعلام کرد که روند صعودی قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

او می‌گوید: «اخیرا صحبتی مطرح شد که دولت به خودروسازان دولتی مجوزی بدهد که ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو را با مبلغی که پنج درصد کمتر از قیمت بازار باشد، عرضه کنند اما این ماجرا نیز گرفتار مصوبه‌ای شد که گفته می‌شود شورای رقابت باید آن را اعلام کند. اولین هدف این کار این بود که قیمت‌های فنردررفته اخیر را سامان دهد و دوم هم ضرر و زیان انباشه خودروساز به اضافه کسری بودجه با این جمع‌آوری نقدینگی جبران شود. این کار یعنی قیمت خودرو به شکل آزاد و پلکانی اعلام شود. تنها راه پیش پای خودروساز داخلی این است که قیمت خودرو در حاشیه بازار آزاد شود. این اقدام بازار را به مدت چندهفته ثابت می‌کند؛ اما بازار همچنان تا پایان اسفند هم می‌تواند صعودی باشد. خودرو هنوز کالا سرمایه‌ای است و افزایش دوباره قیمت آن دور از انتظار نیست.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴