موج خودکشی در بین دانش‌آموزان ایران؛ «فقر و عدم توسعه» متهم هستند

کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در گزارشی از مرگ خود خواسته در بین دانش‌آموزان نوشت که از ابتدای مهر سال جاری، شاهد خودکشی دانش‌آموزان بوده‌ایم و تنها از دی ماه تاکنون ۸ دانش‌آموز خودکشی منجر به مرگ داشته‌اند.

این گزارش مشکلات اقتصادی، فرونشست طبقه متوسط و اثرات اجتماعی و عاطفی ناشی از آن، ناکارآمدی آموزش و پرورش، نبود فضای آموزشی و مشاور در مدارس و پولی و طبقاتی شدن آموزش را عوامل ایجاد دومینوی خودکشی در بین دانش‌آموزان دانسته است.

خودکشی دانش‌آموز دختر ۱۲ ساله در ایلام و دانش‌آموز دختر و کودک کار ۱۴ ساله در سنندج از جمله مواردی عنوان شده که دلیل خودکشی آنها، مشکلات اقتصادی بوده است.

این در شرایطی است که رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، بدون توجه به معضلات و مشکلات جاری در سیستم آموزشی به دنبال پیاده‌سازی برنامه‌های ایدئولوژیک در مدارس ایران است.

در این ارتباط، استفاده از روحانیون در مدارس، تشکیل مدارس مسجد محور، استفاده از افراد مذهبی به عنوان معلم پرورشی، تغییرات گسترده در کتاب‌های درسی و تفکیک جنسیتی کتاب‌‌ها، شهادت محور کردن محتوای آموزشی و تغییرات در فضای آموزشی دختران برای ایجاد محدودیت از جمله اقدامات در دست انجام از سوی وزارت آموزش و پرورش است.

در گزارش شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران آمده است: «سونامی خودکشی دانش‌آموزان از ایلام و پردیس تا سنندج، جامعه را دچار شوک کرده ولی متاسفانه، واکنش اصولی از جانب مدیران ارشد آموزش و پرورش دیده نشده است.»

این بی عملی مدیران و مسئولان آموزش و پرورش در شرایطی است که رفتار آنها با دانش‌آموزان یکی از عوامل خودکشی است.

در همین رابطه، پس از خودکشی زهرا حطمی، دانش‌آموز در روز دهم مهر، یک منبع نزدیک به خانواده او به صدای آمریکا گفت که گرفتن گوشی موبایل او و تماس مدیر مدرسه با پدرش موجب ترس دختر و فرار به پشت بام و سپس سقوط از بلندی و جان باختن او شده است.

بنا بر گزارش‌های شهروندی، این دختر دانش‌آموز کلاس در پی «اخراج سه روزه» از مدرسه «به خاطر لاک ناخن»، «خود را از یک ساختمان نیمه‌کاره پرت کرد» و جان خود را از دست داد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴