رایزنی مقام‌های ارشد چین و آمریکا درباره حملات حوثی‌های وابسته به جمهوری اسلامی

یک روز بعد از آن که روزنامه فاینشنال‌تایمز به‌نقل از منابعش نوشت دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از چین خواسته است تا از نفوذ و قدرت خود در برابر جمهوری اسلامی به‌منظور مهار حوثی‌های یمن استفاده کند، روزنامه وال‌استریت ژورنال روز پنجشنبه در گزارش مرتبطی نوشت جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به‌زودی در تایلند با وانگ یی، وزیر خارجه چین دیدار می‌کند تا به‌طور مشخص درباره راهکارهای جلوگیری از ادامه حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری در آب‌های دریای سرخ گفت‌وگو کند.

حوثی‌های یمن از اصلی‌ترین گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی‌اند و از آغاز جنگ در نوار غزه بارها به کشتی‌های تجاری در آب‌های آزاد منطقه، به بهانه حمایت از فلسطینی‌ها در برابر اسرائیل، حمله کرده‌اند.

مقام‌های نظامی و دولتی آمریکا طی هفته‌های گذشته بارها به‌ وابستگی شبه‌نظامیان حوثی به حکومت ایران تاکید کرده‌اند و گفته‌اند در برابر ناامن کردن ناوبری تجاری در آب‌های منطقه سکوت نمی‌کنند و تاکنون نیز دست‌کم دو مرتبه مواضع حوثی‌ها را هدف قرار داده‌اند.

یافته‌های روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نشان می‌دهد که مقام‌های چینی درباره تداوم حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری با مقام‌های جمهوری اسلامی تماس داشته‌اند. با این حال، از محتوا یا نتایج این تماس‌ها و گفت‌وگوها اطلاعات مشخصی وجود ندارد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه این هفته در پاسخ به این پرسش که آیا چین درباره حملات شبه‌نظامیان حوثی بر جمهوری اسلامی فشار آورده است یا خیر؟ گفت واشنگتن انتظار دارد که چنین اقدامی صورت گرفته باشد.

به‌گفته سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، مقام‌های چینی در ایران و به مقام‌های جمهوری اسلامی نفوذ دارند و ایالات متحده انتظار دارد که چینی‌ها از نفوذ و دسترسی‌های که در منطقه دارند به‌منظور جلوگیری از انتقال تسلیحات نظامی به حوثی‌های یمن استفاده کنند.

در این میان، وانگ ون بین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز چهارشنبه گفت: چین عمیقا نگران تشدید تنش‌های نظامی در دریای سرخ است.

دریای سرخ یگانه مسیر منتهی به کانال سوئز محسوب می‌شود و نقش مهمی در تجارت بین‌المللی میان کشورهای اروپایی و آسیایی و نیز تامین امنیت انرژی در جهان دارد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴