واکنش تازه بایدن به حملات مرگبار شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی: پاسخ خواهیم داد

رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا: دولت بایدن «حساب‌شده و متناسب» پاسخ خواهد داد

جک رید، رئیس دموکرات کمیته نیروهای مسلح سنا در واکنش به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در حمله پهپادی در اردن طی بیانیه‌ای گفت:«من اطمینان دارم که دولت بایدن به این حمله به صورت حساب شده و متناسب پاسخ خواهد داد.»
او با بیان این که وزارت دفاع آمریکا همچنان در حال گردآوری شواهد این حمله است، از کشته شدن سربازان آمریکایی در حمله پهپادی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به پایگاه نظامی در اردن ابراز تاسف کرد و گفت که این سربازان و بقیه همکارانشان در سراسر جهان از نیروهای ارزشمند ایالات متحده هستند.

جمهوری اسلامی مدعی شد در حمله پهپادی به اردن و کشته‌شدن سربازان آمریکایی نقشی نداشته است

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد دخالت تهران در حمله پهپادی روز یکشنبه به نیروهای آمریکایی در شمال شرقی اردن نزدیک مرز سوریه و کشته شدن سه سرباز آمریکایی و مجروح شدن ۳۴ تن دیگر را رد کرد.
نمایندگی جمهوری اسلامی در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا مدعی شد: «درگیری‌های جاری در منطقه یک مقابله به مثل رفت و برگشت میان ارتش ایالات متحده آمریکا و گروه‌های مقاومت است و هیچ ربطی به جمهوری اسلامی ندارد.»
این در حالی است که مقام‌های ارشد آمریکا در بیانیه‌هایی جداگانه، حکومت ایران و عوامل نیابتی آن را به دست داشتن در حمله و کشته شدن سربازان آمریکایی متهم کرده و خواستار پاسخ سریع دولت بایدن به آن شده‌اند.

سنتکام: ۸ تن از نظامیان مصدوم آمریکایی در اردن برای درمان به خارج منتقل شدند

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، اوایل بامداد دوشنبه در بیانیه‌ای درباره آخرین آمار کشته و زخمی‌های حمله روز یکشنبه در شمال شرق اردن، شمار کشته‌شده را همان سه تن و شمار زخمی‌ها را ۳۴ تن اعلام کرد و گفت ممکن است این رقم تغییر کند.
بنابر اعلام سنتکام، هشت تن از نیروهای نظامی زخمی شده که نیاز به مراقبت و درمان سطح بالاتر داشتند به خارج از اردن منتقل شدند، و وضعیت آنها تاکنون باثبات گزارش شده است. سایر نیروها و کارکنان در پایگاه نیز مورد معاینه قرار گرفته‌اند.

رویترز: عوامل نیابتی ایران از هفتم اکتبر بیش از ۱۵۰ بار به منافع آمریکا در منطقه حمله کرده‌اند

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه پس از کشته شدن سه سرباز آمریکایی در شمال شرق اردن، در گزارشی درباره «حملات منجر به جرح» نیروهای شبه‌نظامی وابسته به تهران نوشت که این نیروها از ۱۵ مهر و بعد از حمله حماس به اسرائیل، بیش از ۱۵۰ مرتبه به منافع آمریکا در خاورمیانه حمله کرده‌اند که دستکم ۸ حمله باعث صدمه به نیروهای آمریکایی شده است

سناتور بن کاردین: شجاعت و فداکاری بی‌اندازه سربازان کشته‌شده آمریکایی را ارج می‌نهیم

بن کاردین رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت به‌همراه همسرش سوگوار از دست‌رفتن غم‌انگیز سه سرباز آمریکایی در حمله شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران است.
او در ادامه پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، «ما شجاعت و فداکاری بی‌اندازه آنها را ارج می‌نهیم و صمیمانه‌ترین تسلیت خود را به خانواده‌ها و اطرافیان آنها ابلاغ می‌کنیم.»

سناتور باب منندز: ایالات متحده باید در برابر جمهوری اسلامی یک بازدارندگی قوی ایجاد کند

باب منندز، سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی در واکنش به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در مرز اردن و سوریه، در حساب کاربری خود در «ایکس» نوشت: «ایالات متحده باید یک بازدارندگی قوی در برابر جمهوری اسلامی و گروههای نیابتی آن ایجاد و از تکرار این حوادث جلوگیری کند.»
او با بیان این که ماه‌هاست زنگ خطر «فعالیت‌های شوم جمهوری اسلامی از طریق نیابت‌هایش» را به صدا در آورده‌ است، اضافه کرد که ایالات متحده باید شبه‌نظامیان تحت حمایت حکومت ایران را به‌خاطر حمله به نیروهای آمریکایی در اردن پاسخگو کند.

بریتانیا حمله شبه‌نظامیان وابسته به ایران به نیروهای آمریکایی را محکوم کرد

دیوید کامرون وزیر امور خارجه بریتانیا در یادداشتی در «اکس» حملات شبه‌ نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی را «به شدت» محکوم کرد و از مقامات تهران خواست از ایجاد تنش در منطقه خودداری کنند.
او با اشاره به کشته شدن ۳ سرباز و مجروح شدن حدود ۳۰ سرباز آمریکایی در حمله نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی افزود: «ما به سربازان آمریکایی و خانواده‌های آنهایی که جان خود را از دست داده‌اند می‌اندیشیم و نگران سربازانی هستیم که مجروح شده‌اند.»
روزنامه واشنگتن پست پیشتر در گزارشی نوشت که «مقاومت اسلامی در عراق» مسئولیت حمله پهپادی روز یکشنبه به پایگاه نظامی آمریکا در مرز اردن و سوریه را بر عهده گرفته است.

واشنگتن پست: «مقاومت اسلامی در عراق» مسئولیت حمله به پایگاه نظامی آمریکا را برعهده گرفت

درپی حمله پهپادی به پایگاه نظامی آمریکا در مرز اردن و سوریه در روز یکشنبه و کشته شدن دستکم ۳ سرباز آمریکایی، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت که «مقاومت اسلامی در عراق» متشکل از چند گروه شبه‌نظامی مورد حمایت حکومت ایران، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

سناتور تستر: حمله به نیروهای آمریکایی بدون پاسخ نخواهد ماند

جان تستر، سناتور دموکرات از ایالت مونتانا، ضمن ابراز همدردی با سربازان کشته‌شده آمریکایی گفت: «سخنان رهبران دفاعی‌مان را تکرار می‌کنم: این حمله بدون پاسخ نخواهد ماند.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۹ ژانویه ۲۰۲۴