دستکم ۹ تجمع اعتراضی برگزار شد/ اعتصاب کارگران پروژه آب شیرین منطقه مکران

یکشنبه هشتم بهمن ماه، شماری از نیروهای ارکان ثالث شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در محوطه این شرکت، جمعی از کارگران کارخانه گروه ملی فولاد ایران در سطح شهر اهواز، گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز، شوش، کرمانشاه، جمعی از بازنشستگان شرکت نیرپارس در مقابل دفتر مرکزی شرکت مپنا در تهران و گروهی از بازنشستگان صنایع فولاد در مقابل دفتر صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان، با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. همچنین روز جاری، شماری از کارگران پروژه آب شیرین منطقه مکران از انجام فعالیت های روزانه خود امتناع کرده و دست به اعتصاب زدند. از سوی دیگر، گروهی از کارگران پروژه راهسازی جاده طرود به شاهرود در اعتراض به تعویق در پرداخت مطالبات مزدی خود مقابل ساختمان فرمانداری شاهرود دست به تجمع زدند. روز گذشته نیز سهامداران شرکت شیشه‌ های ایمنی ایران و شرکت های تابع این شرکت تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تصویب و اجرای طرح ساماندهی کارکنان، عدالت در پرداخت حقوق و‌ مزایای شغلی و حذف پیمانکاران تامین نیرو از جمله خواست‌های کارگران معترض است.

به گفته یک منبع مطلع، برای اجرای عدالت، جز حذف پیمانکاران و انعقاد قرارداد به صورت مستقیم با تمام کارگران، راه دیگری وجود ندارد.

تجمع اعتراضی کارگران گروه ملی فولاد ایران در اهواز
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه هشتم بهمن ۱۴۰۲، جمعی از کارگران کارخانه گروه ملی فولاد ایران در اهواز دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش ، این معترضان برای دومین روز متوالی در سطح شهر اهواز از جمله مقابل بانک ملی، ساختمان استانداری و فرمانداری این شهر به تجمع پرداختند و خواستار رسیدگی به مطالبات خود به خصوص در زمینه اجرای طرح طبقه‌ بندی و همسان سازی حقوق، شدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه هشتم بهمن ۱۴۰۲، گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی با سر دادن شعارهایی اعتراضی در مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان شوش و سازمان تامین اجتماعی خوزستان در اهواز تجمع کردند.

همچنین ایلنا از حضور بازنشستگان هفت تپه همراه با تجمع کنندگان شوش خبر داد و نوشت: مهم‌ترین خواسته بازنشستگان ترمیم مستمری براساس خط فقر و دریافت عیدی کارگری‌ عنوان شده است.

شورای بازنشستگان ایران نیز از تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در مقابل ساختمان این شرکت در کرمانشاه خبر داد.

اعتصاب کارگران پروژه آب شیرین منطقه مکران
به گزارش حال وش، امروز یکشنبه هشتم بهمن ۱۴۰۲، گروهی از کارگران پروژه آب شیرین منطقه مکران از انجام فعالیت های روزانه خود امتناع کرده و دست به اعتصاب زدند.

در این گزارش آمده است: از مهر ماه تاکنون، نیروهای شرکت مکران حقوق خود را دریافت نکرده‌ اند و کارفرما، با وجود اعتراضات و مشکلات زندگی کارگران، هیچ اقدامی انجام نداده است. پس از تماس با اداره کار، پاسخ به این شکایت این بوده که مسئولیت درخواست کارگران به عهده آنان نیست و شرکت مکران باید خود اقدامات لازم را انجام دهد.

تجمع اعتراضی بازنشستگان شرکت نیرپارس
به گزارش ایلنا، روز جاری، جمعی از بازنشستگان شرکت نیرپارس در مقابل دفتر مرکزی شرکت مپنا در تهران دست به تجمع زدند.

آنها درخصوص علت تجمع خود گفتند: در سال ۸۶ شرکت نیرپارس که شرکتی دولتی و تحت پوشش سازمان گسترش بود، در راستای سیاستهای خصوصی‌سازی به شرکت مپنا فروخته شد، که طبق قانون باید ۵ درصد از سهام شرکت به کارگران شرکت تعلق می‌گرفت. در آن زمان حدود ۳۰۰ نفر از کارگران، این سهام را خریدند و مبلغ را نقد پرداخت کردند.

آنها در ادامه افزودند: در طول این ۱۶ سال شرکت مپنا به غیر از پرداخت دو مرتبه سود به کارگران سهام‌دار، اقدام دیگری نکرده است. مپنا دائم اعلام می‌کند که شرکت، زیانده است و اجازه‌ی عرضه‌ سهام به بورس و افزایش ارزش سهام را نمی‌دهد.

درخواست این بازنشستگان، تعیین قیمت سهام است؛ آن‌ها می‌گویند: مپنا یا سهام را از ما بخرد و یا ما را نیز در رفاهیاتی که به کارکنان خود می‌دهد، سهیم کند.

تجمع اعتراضی بازشستگان صنایع فولاد در اصفهان
به گزارش شورای بازنشستگان ایران، امروز یکشنبه هشتم بهمن ۱۴۰۲، جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد در مقابل دفتر صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارگران پروژه راهسازی جاده «طرود» در شاهرود
به گزارش ایلنا، شماری از کارگران پروژه راهسازی جاده طرود به شاهرود در اعتراض به تعویق در پرداخت مطالبات مزدی خود مقابل ساختمان فرمانداری شاهرود تجمع کردند.

یکی از این کارگران اعلام کرده است که پروژه بهسازی جاده از طرود به شاهرود به دلیل نا ایمن بودن و وقوع حوادث ناگوار، با درخواست مردم شهرستان در حال اجرا است. او افزوده است که این پروژه چند ماهی است آغاز شده، اما پیمانکاران در پرداخت مطالبات کارگران کمال دقت نمی‌کنند.

این کارگر بیان کرده است که مشکلات مالی افزایش یافته شرکت‌های پیمانکاری ناشی از عدم تامین اعتبار در پروژه راهسازی، باعث نگرانی برخی از کارگران درباره تامین معاش خانواده‌شان شده و شرکت‌ها همچنین اقدام به پرداخت مطالبات کارگران نمی‌کنند.

تجمع اعتراضی سهامداران شرکت شیشه‌ های ایمنی ایران در تهران
به گزارش رویداد ۲۴، روز شنبه هفت بهمن ۱۴۰۲، سهامداران شرکت شیشه‌ های ایمنی ایران و شرکت‌ های تابع این شرکت از جمله شرکت‌ های شیشه گیلان، شیشه سپهر و شیشه شمال، در مقابل دفتر شرکت شیشه‌ های ایمنی ایران، واقع در خیابان جردن در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این سهامداران نسبت به توزیع ناعادلانه‌ سود سهام، ابهام‌ و تقلب در گزارش‌ های سالانه این شرکت اعتراض کرده‌ اند.

یکی از سهامداران، با اشاره به اینکه هیات مدیره تمام مجموعه شرکت شیشه‌ های ایمنی ایران را به نام خودشان ثبت کرده و حقوق سهامداران را نادیده گرفته‌ اند، اظهار کرده است که ۲۲ درصد سهام شرکت شیشه گیلان بدون قیمت‌گذاری به نام دیگری و سپس به نام خود مدیرعامل پیشین منتقل شده است.

این سهامداران اطهار دارند که کارخانه شیشه گیلان ارزش بالغ بر ۸۰۰ میلیارد را دارد و مدیرعامل سابق با قیمت هزار تومان برای هر سهم، ۲۲ درصد سهم خود را به نام خود ثبت کرده است. همچنین به گفته آنها؛ هیات مدیره شرکت شیشه‌ های ایمنی ایران به همراه پایمال کردن حق سهامداران، کارخانه شیشه گیلان را تعطیل کرده و اموال آن را به حراج گذاشته است.

در حال حاضر، سهامداران این شرکت در تلاش برای احقاق حقوق خود می‌ باشند، اما بر اساس اظهارات یکی از آنها، کمبود توان مالی جلب وکیل برای پیگیری قضایی این موضوع را دارند.

سهامدار‌های شرکت شیشه‌ های ایمنی ایران حدود ۷۰۰ نفر هستند. اعتراض سهام داران این شکرت از سال ۱۳۷۵ مطرح شده، اما تاکنون هیچ پاسخ روشنی دریافت نکرده‌ اند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۹ ژانویه ۲۰۲۴