ادامه سیر صعودی نرخ دلار و دیگر ارزهای خارجی در بازار آزاد ایران

با ادامه نوسان در بازار ارز، قیمت ارزهای مختلف در ایران همچنان روند افزایشی دارد. گزارش‌ها از معاملات نقدی ارز در بازار آزاد، نشان می‌دهد که دوشنبه، ۲۹ ژانویه (۹ بهمن)، هر دلار آمریکا از مرز ۵۸ هزار تومان گذشت. هر یورو نیز به ۶۳ هزار تومان رسید.

روند سقوط ریال در برابر ارزهای خارجی از حدود یک ماه پیش به این سو، شتاب بیشتری به خود گرفته است. بخشی از این نوسان ناشی تحولات پرشتاب در منطقه است که شروع آن به حمله مرگبار حماس به اسرائيل، و آغاز جنگی خونین در غزه بازمی‌گردد. در پی آن، دلار که پیش از آن بین ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان هزار تومان خریدوفروش می‌شد، به بالاتر از ۵۳ هزار تومان رسید.

در ادامه، بازار ارز نزدیک به یک ماه شاهد ثبات نسبی بود و قیمت ارزهای خارجی اندکی فروکش کرد، اما سپس از میانه دسامبر بار دیگر قیمت ارزها روند افزایشی به خود گرفت.

حمله‌های گروه حوثی‌های برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، پاسخ نظامی مشترک آمریکا و بریتانیا به آن، بمب‌گذاری مرگبار در کرمان، عملیات موشکی سپاه در پاکستان، اربیل، عراق و سوریه، هر یک به سهم خود در کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی نقش داشته‌ است.

آخرین موج افزایش قیمت دلار از اوایل هفته گذشته شروع شد. پیش از آن دلار حدود ۵۴ هزار تومان خریدوفروش می‌شد، حال آنکه با این روند افزایشی بهای دلار در پایان روز دوشنبه به ۵۸ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

بخش دیگری از روند سقوط ریال را نیز باید ناشی از اوضاع اقتصادی نابسامان جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه تورم افسارگسیخته‌ای دانست که از چهار دهه پیش به این سو همواره وجود داشته، اما ضرباهنگ آن به پیروی از مجموعه‌ای از عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، اوج و فرود داشته است.

در همین زمینه، کمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی، در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به تاثیر «سه موضوع تنش با آمریکا، تنش‌های منطقه و جنگ غزه» بر افزایش نرخ ارز در ایران، گفت: «با تورم بالای ۴۰ درصد در ایران، افزایش نرخ ارز غیرقابل پیش‌بینی نبود.»

این در حالی است که محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، با هشدار به خریداران ارز، ادعا می‌کند که «هیچ گونه مشکلی برای تامین ارز وجود ندارد و چشم‌انداز وضعیت ارزی کشور برای پایان سال و سال آینده بسیار مثبت است».

رئیس ‌کل بانک مرکزی همچنین «موج روانی» افزایش قیمت نرخ دلار را موقت خواند و افزود: «نوسانات روزهای اخیر که بیشتر ناشی از تحولات منطقه‌ای است، گذرا و موقتی است.»

با وجود تاکید پی‌درپی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بر بازگشت نرخ ارز‌ به قیمت پیشین خود، قیمت ارز در سال‌های گذشته هرچند پس از افزایش‌های شدید، مدت کوتاهی با اندکی کاهش همراه شده، هیچ‌گاه به نقطه اولیه بازنگشته و همواره شاهد افزایش قیمت ارز بوده‌ایم.

از سوی دیگر، روز دوشنبه قیمت دلار مبادله‌ای ثبات نسبی داشت و به ۴۹ و ۹۲۱ تومان رسید که در مقایسه با دو روز پیش از آن تغییری نداشت.

به گزارش اقتصاد‌نیوز، با توجه به روند افزایشی قیمت ارزها در بازارهای داخلی ایران، نهاد بازارساز در نظر دارد از طریق تنوع‌ بخشدین به سبد ارزهای صادراتی، آرامش را به معاملات ارز بازگرداند.

به گفته احمد مهدوی، دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، در جلسه‌ای با بانک مرکزی، در خصوص راهکارهای متنوع‌سازی سبد ارزهای صادراتی شرکت‌های پتروشیمی، تصمیماتی گرفته شده است و به زودی اجرایی خواهد شد. او امیدوار است که با «افزایش سهم عرضه ارزهای غیردلاری در بازار نیما»، وضعیت ارزهای صادراتی بهتر شود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴