تخت‌گاز قیمت‌ها در بازار خودرو ایران؛ وارداتی‌ها حدود یک میلیارد تومان گران شدند

همزمان با ادامه تلاطم در قیمت ارز در ایران، قیمت انواع خودورهای داخلی و خارجی در کشور افزایش یافته و رسانه‌ها از بالا رفتن قیمت خودورهای وارداتی تا ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی خبر دادند.

روزنامه دنیای اقتصاد در شماره پنجشنبه ۱۲ بهمن نوشت که روند رشد قیمت از حدود یک ماه پیش آغاز شده است اما در ۱۴ روز گذشته شاهد اوج‌گیری قیمت‌ها در بازار خودرو بوده‌ایم.

در گزارش این روزنامه تاکید شده است که قیمت خودرو در دوهفته اخیر به طور میانگین ۳.۳ درصد افزایش را تجربه کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین رشد قیمت مربوط به خودروهای وارداتی کارکرده با میانگین رشد ۷.۱ درصدی بوده است.

مرور قیمت‌ها نشان می‌دهد که محصولات داخلی به طور میانگین ۲۰میلیون تومان معادل ۳.۳ درصد و خودروهای مونتاژی ۲۹ میلیون تومان معادل ۱.۸۷درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند.

براساس گزارش صدای آمریکا از رسانه‌ها و اظهارنظر کارشناسان، قیمت خودرو متاثر از افزایش بهای دلار آمریکا از ۵۰ هزار تومان به مرز ۶۰ هزار تومان یکی از عوامل اصلی هیجانات قیمتی در بازار خودرو است.

برهمین اساس دیگر عوامل تاثیرگذار در یکماه اخیر، موضوع خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و همچنین اعلام تصمیم دولت برای تعیین قیمت خودرو با احتساب هزینه تمام شده و ۲.۵درصد سود تولید‌کننده از سال آینده بوده است.

دنیای اقتصاد مروری هم بر جزئیات قیمت‌ها داشته و در مورد خودروی پژو ۲۰۶ بعنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل، نوشته است که « این محصول که دو هفته پیش ۵۴۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، روز گذشته در بازار ۵۷۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد تا رشد بهای ۳۰میلیون تومانی و ۵.۵ درصدی را ثبت کند.»

اتفاق دیگر در بازار ایران قیمت‌های خودروهای وارداتی است. در همین رابطه وبسایت خبرآنلاین اعلام کرده است که ب‌ام‌و سری هفت مدل ۲۰۱۸ با رشد ۵۰۰ میلیون تومانی به ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. این درحالی است که این خودرو با مشخصات ذکر شده در کشورهای حاشیه خلیج فارس به قیمت ۳ هزار دلار و با نرخ دلار ۶۰ هزار تومانی، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

این روند در بازار در حالی است که یکسال از این اظهار نظرها و برنامه های وزارت صمت برای واردات خودرهای صفر کیلومتر و همچنین واردات خودروهای کارکرده، می‌گذرد و هنوز هیچ اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده است.

مرور خبرهای این حوزه نشان میدهد که در یکسال گذشته نه افزایش تولیدی در عملکرد خودروسازان داخلی ثبت شده، نه تثبیت و کاهش قیمتی رخ داده و نه این که وعد‌ه‌های داده شده برای واردات خودرو در راستای تنظیم بازار عملیاتی شده است.

کیفیت پایین خودروها، قیمت بسیار بالا، نداشتن امینی و استاندارد و آلاینده بودن محصولات تولید داخل از جمله مواردی است که کارشناسان نسبت به آن انتقاد دارند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱ فوریه ۲۰۲۴