۶ تن از نیروهای متحد آمریکا در حمله به یک پایگاه آمریکایی در سوریه کشته شدند؛ حوثی‌ها ایتالیا را تهدید کردند

در پی تصمیم ایتالیا برای ملحق شدن به ائتلاف به رهبری آمریکا در دریای سرخ برای هدف قرار دادن مواضع حوثی‌ها، این گروه ستیزه‌جوی مورد حمایت ایران کشتی‌های ایتالیایی را تهدید به حمله کرد.

محمدعلی الحوثی، رئیس «کمیته عالی انقلاب» این گروه روز دوشنبه به روزنامه لا رپوبلیکا، چاپ ایتالیا، گفت ایتالیا باید در مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌های غزه بی‌طرف باشد و بر اسرائیل فشار آورَد تا حملات به غزه را متوقف کند. او گفت این تنها راه دستیابی به صلح در منطقه خواهد بود.

آقای الحوثی در ادامه گفت در صورت مشارکت ایتالیا در ائتلاف اروپایی علیه این گروه، ایتالیا هم جزو اهداف حملات نیروهای حوثی خواهد بود.

وزیر دفاع ایتالیا روز جمعه اعلام کرد احتمالاً یک ناو و چندین جنگنده این کشور برای پیوستن به نیروهای ائتلاف اروپایی برای حفاظت از کشتی‌ها در برابر حملات حوثی‌ها به دریای سرخ گسیل خواهد شد.

اتحادیه اروپا در نظر دارد از نیمه ماه جاری میلادی، ائتلاف نظامی جداگانه‌ای برای تأمین امنیت دریانوردی دریای سرخ مستقر کند.

حوثی‌ها مدعی هستند که برای حمایت از حماس، کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را در دریای سرخ هدف قرار می‌دهند. حملات مکرر حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری که حتی ارتباطی با اسرائیل ندارند، باعث اخلال گسترده در حرکت کشتی‌ها از باب‌المندب که سهمی ۱۲ درصدی در تجارت دریایی کالا و نفت جهان دارد، شده‌است.

آمریکا به همراه ائتلافی از کشورها اخیراً حملات علیه مواضع حوثی‌ها و حفاظت از کشتی‌ها را آغاز کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا، از کشته شدن چند عضو گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» در حمله پهپادی شبانه به یک پایگاه آمریکایی در شرق سوریه خبر داد. به نوشته خبرگزاری رویترز، گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» شمار کشته‌های این حمله را ۶ نفر گزارش کرده است.

«نیروهای دموکراتیک سوریه » گروهی است متحد با آمریکا که به رهبری کُردهای سوریه اداره می‌شود.

رامی عبدالرحمن، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز دوشنبه ۱۶ بهمن اعلام کرد چند تن از نیروهای ویژه «نیروهای دموکراتیک سوریه» در حمله پهپادی نیمه شب به پایگاه میدان نفتی العمر کشته و حدود ۲۰ نفر زخمی شدند. در این پایگاه نیروهای آمریکایی و متحدانشان حضور دارند.

گروه موسوم به «مقاومت اسلامی عراق» که مورد حمایت ایران است روز یکشنبه از حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در میدان نفتی العمر خبر داده بود.

این اولین حمله گروه‌های نیابتی ایران علیه پایگاه‌های آمریکایی پس از آغاز حملات آمریکا به مواضع گروه‌های نیابتی ایران در سوریه و عراق طی چند روز گذشته است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، اعلام کرد که نیروهای نظامی آمریکا چهار فروند دیگر از موشک‌های حوثی‌های یمن را منهدم کرده‌اند.

این نهادنظامی در اطلاعیه‌ای گفت که ارتش آمریکا در حملاتی که از ساعت ۱۰:۳۰ صبح یکشنبه به این سو انجام شد، چهار فروند موشک کروز ضدکشتی حوثی‌ها را که آماده شلیک به کشتی‌ها در دریای سرخ بودند، منهدم کردند.

اطلاعیه سنتکام می‌افزاید که نیروهای آمریکایی این موشک‌ها را در مناطق تحت کنترل حوثی‌های یمن شناسایی کرده و آن‌ها را تهدیدی علیه ناوهای ایالات متحده و همچنین کشتی‌های تجاری در منطقه دانسته بودند.

این اطلاعیه تاکید می‌کند که ارتش ایالات متحده با این اقدامات از آزادی دریانوردی در منطقه حفاظت می‌کند و اجازه نمی‌دهد که امنیت ناوهای ایالات متحده و کشتی‌های تجاری در آب‌های بین‌المللی به خطر بیفتد.

سنتکام همچنین ساعاتی قبل از این اطلاعیه نیز گفته بود که نیروهای آمریکایی حدود ساعت ۵:۳۰ بامداد یکشنبه در اقدامی که دفاع از خود توصیف شده است یکی از موشک‌های کروز حوثی‌ها را از بین بردند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، یک روز پس از حملات مشترک آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌های یمن، تصاویری ویدیویی از آن را منتشر کرد.

این تصاویر که در صفحه کاربری سنتکام در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، منتشر شده است، نشان می‌دهد موشک‌هایی از ناوهای یواس‌اس گریولی، یواس‌اس کارنی و یو‌اس‌اس دوایت آیزنهاور به مواضع شورشیان حوثی که از حمایت ایران برخوردارند، شلیک می‌شود.

این ویدیو همچنین با تصویری از یک جنگنده آمریکایی نیز همراه است که برای ماموریت حمله به حوثی‌ها، از ناو هواپیمابر ایالات متحده بلند می‌شود.

آمریکا می‌گوید که در عملیات شامگاه شنبه در مجموع به ۳۶ هدف در یمن حمله هوایی شد.

وزیر امور خارجه ایران در پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) حملات روز شنبه آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی را «قویا محکوم» کرد.

حسین امیرعبداللهیان روز یکشنبه با اشاره به دیدار چند هفته پیش خود با دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، نوشت که به او گفته است تداوم جنگ راه حل نیست و «خشم منطقه را نیازمایید.»

پیش‌تر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حملات هوایی و موشکی تازه آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها را «اقدامات خودسرانه، یک ماجراجویی آشکار و تهدیدی نگران‌کننده برای صلح و امنیت بین‌المللی» دانسته بود.

ایالات متحده و بریتانیا روز شنبه در موج دوم حملات خود در یمن، به ۳۶ هدف حوثی‌ها حمله کردند.

نخست‌وزیر بریتانیا با تأیید مشارکت کشورش در عملیات نظامی شب گذشته با آمریکا علیه مواضع حوثی‌ها، گفت حملات این گروه مورد حمایت ایران در دریای سرخ علیه کشتی‌های بریتانیایی و بین‌المللی «غیرقابل قبول» است.

ریشی سوناک روز یکشنبه در پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) عملیات جنگنده‌های تایفون بریتانیا علیه اهداف نظامی حوثی‌ها را «موفقیت‌آمیز» خواند و گفت که باعث تضعیف ظرفیت نظامی این گروه شده است.

این موضع نخست‌وزیر بریتانیا، در پی اظهارنظر دیوید کامرون، وزیر امور خارجه این کشور، منتشر شده که گفته بود عملیات مشترک ایالات متحده و بریتانیا بعد از «هشدارهای متعدد به حوثی‌ها» انجام شد.

وزیر دفاع بریتانیا نیز با اشاره به دور تازه حملات هوایی آمریکا و این کشور به مواضع حوثی‌های مورد حمایت ایران گفته بود که این حملات به معنی «تشدید تنش» نیست.

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران از کشته شدن یک «نیروی باسابقه لشکر فاطمیون» در سوریه در بامداد شنبه ۱۴ بهمن و همزمان با حملات آمریکا به مواضع نیروی قدس سپاه خبر دادند.

خبرگزاری فارس و صفحه توئیتری «ارتش سایبری سپاه» روز یکشنبه این فرد را «حمزه علوی» معرفی کردند که به گفته آنها متولد ایالت پروان افغانستان است.

خبرگزاری تسنیم، دیگر رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، نیز محل کشته شدن این فرد را دیرالزور سوریه عنوان کرده و گفته است نهادهای امنیتی و نظامی ایران خبر کشته شدن او را به خانواده‌اش داده‌اند و قرار است مراسم دفن او در مشهد برگزار شود.

خبرگزاری فارس می‌نویسد او در جنگ هشت ساله ایران با عراق نیز حضور داشت.

هیچ کدام از منابع یاد شده اشاره‌ای به علت کشته شدن این عضو گروه نیابتی جمهوری اسلامی نکرده‌اند، اما ایالات متحده بامداد شنبه حملات گسترده‌ای به پایگاه‌های نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه و عراق انجام داد.

شبکه الجزیره روز شنبه به نقل از «مقامات ایرانی» گزارش داده بود که «هیچ سایتی از سپاه پاسداران و نیروی قدس آن» در عملیات آمریکا مورد هدف قرار نگرفته است.

«فاطمیون» شامل گروهی از شهروندان افغانستان است که سپاه پاسداران برای حمایت از دولت بشار اسد آموزش داده و راهی سوریه کرده است.

اذعان به کشته شدن این تبعه افغانستانی در حالی است که جمهوری اسلامی بارها مدعی شده هیچ گروه نیابتی در سوریه ندارد و تنها حضور مستشاری در این کشور دارد.

زهیر مجاهد، مسئول فرهنگی لشکر فاطمیون، پارسال گفته بود دو هزار عضو این گروه در سوریه کشته شده و هشت هزار نفر نیز زخمی شده‌اند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه با اشاره به این که آمریکا قصد دارد حملات بیشتری علیه گروه‌های مورد حمایت ایران در خاورمیانه انجام دهد، حاضر به رد کردن احتمال حمله آمریکا به داخل ایران نشد.

جیک سالیوان در گفت‌وگو با شبکه خبری ان بی‌سی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال عملیات نظامی آمریکا در داخل ایران در واکنش به کشته شدن سه نظامی این کشور گفت: «حالا در یک برنامه خبری نشسته‌ام و قرار نیست وارد رد یا تکذیب چیزی از منظر اقدامات نظامی شوم.»

او همچنین گفت حملات جمعه شب ایالات متحده به مواضع نیروی قذس سپاه پاسداران و گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در سوریه و عراق «آغاز پاسخ ما بود، نه پایان.»

او افزود: «قدم‌های بیشتری نیز برداشته خواهد شد که برخی از آنها نامشهود است.»

مشاور امنیت ملی جو بایدن در عین حال گفت که او این حملات را «عملیات بدون پایان» نمی‌داند.

جان کربی، سخنگوی این شورا نیز در مصاجبه جداگانه‌ای با فاکس نیوز خبر داد حملات جمعه شب علیه گروه‌های نیابتی ایران در سوریه و عراق تنها «دور اول» اقدامات بوده و حملات بیشتری در راه است.

ارتش آمریکا در واکنش به حمله هفته گذشته گروه‌های نیابتی ایران به پایگاه «برج ۲۲» که باعث کشته شدن سه عضو ارتش این کشور شد، جمعه شب حملاتی در عراق و سوریه انجام داد.

ارتش جمهوری اسلامی در مورد هدف قرار گرفتن احتمالی کشتی «بهشاد» در دریای سرخ به آمریکا هشدار داد و اعلام کرد «مخاطرات بعدی» بر عهدهٔ هر نیرویی است که به این کشتی‌ حمله کند.

این نهاد نظامی با انتشار ویدئویی اعلام کرد که این کشتی «با هماهنگی رسمی با سازمان بین‌المللی دریانوردی برای تأمین امنیت کشتی‌های ایرانی در برابر دزدان دریایی در دریای سرخ مستقر شده‌» است.

ارتش ایران اعلام کرد که پیش از این شناورهای «بهزاد» و «ساویز» و هم‌اکنون کشتی «بهشاد»، بر اساس «کنوانسیون سازمان ملل متحد به عنوان انبار و مرکز پشتیبانی در نواحی دور از ساحل مستقر شده‌اند».

این بیانیه پس از آغاز عملیات نظامی روزهای اخیر آمریکا در عراق، سوریه و یمن علیه شبه‌نظامیان مورد حمایت این حکومت منتشر شده است.

کشتی‌های «بهشاد» و «ساویز» در حالی به عنوان کشتی‌های باری تجاری در یک شرکت مستقر در تهران ثبت شده‌اند که وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش از این آن‌ها را تحریم کرده است.

این دو کشتی سال‌ها است که در دریای سرخ و در نزدیکی‌ آب‌های یمن حضور دارند و مظنون به ارائهٔ خدمات جاسوسی به سپاه پاسداران هستند.

عربستان سعودی شش سال پیش ساویز را به عنوان یک پایگاه دریایی و وسیلهٔ انتقال سلاح برای سپاه توصیف کرد.

فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده روز یک‌شنبه خبر داد که تقریباً ساعت ۴ بامداد این روز به وقت صنعا، نیروهای آمریکایی «برای دفاع از خود علیه یک موشک کروز ضد کشتی حوثی‌ها که برای شلیک علیه کشتی‌ها در دریای سرخ آماده شده بود، حمله کردند.»

بیانیه ارتش آمریکا می‌افزاید که «نیروهای آمریکایی موشک کروز را در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن شناسایی کرده و تشخیص دادند که این موشک تهدیدی قریب‌الوقوع برای کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا و کشتی‌های تجاری در منطقه است. این اقدام از آزادی ناوبری محافظت و آب‌های بین‌المللی را برای کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و کشتی‌های تجاری امن‌تر و مطمئ‌تر می‌کند.»

بیانیه فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده، سنتکام، ساعاتی پس از آن صادر شد که ایالات متحده و بریتانیا بیش از ۳۲ خدف از مواضع حوثی‌ها را در یمن هدف قرار دادند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۵ فوریه ۲۰۲۴