تهران از آغاز ساخت چهارمین رآکتور هسته‌ای در اصفهان خبر داد

خبرگزاری‌های داخلی ایران دوشنبه، ۱۶ بهمن (۵ فوریه)، از آغاز ساخت پروژه واحد نیمه‌صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» در سایت هسته‌ای اصفهان خبر دادند.

به گزارش ایرنا، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، در مراسمی در جمع خبرنگاران گفت:‌ «مطالعات تفصیلی، آماده‌سازی، تجهیز و آماده کردن نقشه‌ها و طرح‌هایی که مربوط به تجهیزات است، در فاز اول این پروژه انجام، و امروز بتن‌ریزی این رآکتور در سایت اصفهان آغاز شد.»

به گزارش ایرنا، سایت هسته‌ای اصفهان دارای سه‌ رآکتور هسته‌ای است که اینک چهارمین رآکتور نیز به آن اضافه می‌شود. هدف جمهوری اسلامی ایران از این اقدام، «تبدیل بخشی از سایت اصفهان به مرکز بین‌المللی آموزشی و پژوهشی هسته‌ای» اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، رآکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاواتی اصفهان، رآکتوری تحقیقاتی و چندمنظوره از نوع استخری و دارای خنک‌کننده و کندکننده آب سبک با توان حرارتی ۱۰ مگاوات، و سوخت آن از نوع اکسید اورانیوم آلومینیوم به‌صورت صفحه‌ای و با غنای ۲۰ درصد است.

این خبر چند روز پس از آن اعلام شد که تهران گفت در حال ساخت یک مجتمع نیروگاه هسته‌ای در جنوب ایران است. اسلامی پنجشنبه، ۱۲ بهمن (یکم فوریه)، از احداث مجتمع نیروگاه اتمی سیریک شامل چهار واحد نیروگاه اتمی از نوع نسل توسعه‌یافته موسوم به نسل سوم پلاس خبر داد. او در سفر به این منطقه همراه با ابراهیم رئیسی‌، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، گفته بود که تهران تا سال ۲۰۴۱ به ظرفیت تولید ۲۰ هزار مگاوات انرژی هسته‌ای دست خواهد یافت.

جمهوری اسلامی ایران از ۲۰۱۸، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری وقت ایالات متحده، از توافق هسته‌ای قدرت‌های بزرگ جهان با تهران خارج شد، تحت تحریم‌های شدید آمریکا است.

با اینکه تهران همواره هرگونه جاه‌طلبی در فعالیت‌های هسته‌ای خود را برای توسعه قابلیت تسلیحاتی در آن رد کرده است، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از اینکه ایران همکاری با آژانس را محدود می‌کند، ابراز تاسف کرد و شرایط موجود را «ناامیدکننده» خواند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۶ فوریه ۲۰۲۴