حمله دوباره به یک کشتی باری متعلق به بریتانیا در نزدیکی سواحل یمن

آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا بامداد سه‌شنبه ۱۷ بهمن از حمله به یک کشتی باری این کشور در آب‌های دریای سرخ در فاصله نزدیک به سواحل یمن خبر داد.

این گزارش حاکی است که ناخدای کشتی متوجه حرکت یک شناور کوچک از بندر حدیده به سوی کشتی شده بود.

تلفات یا آسیب جانی به خدمه وارد نشده و با وجود «خسارت جزئی» به شیشه‌های کشتی، ادامه حرکت دریایی آن ایمن تشخیص داده شده است.

شرکت خصوصی امنیت دریایی امبری اعلام کرد کشتی متعلق به بریتانیا با پرچم جزیره باربادوس تردد می‌کرد.

امبری از حمله پهپادی به کشتی بریتانیایی از ناحیه بندر حدیده تأکید کرده است.

هیچ گروهی مسئولیت حمله را برعهده نگرفته اما آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که شورشی‌های حوثی مورد حمایت ایران در معرض اتهام هستند.

بریتانیا و آمریکا در ائتلافی با شرکت شماری از کشورها به تازگی اهداف وابسته به حوثی‌ها را در واکنش به تعرضات دریایی این گروه که در حدود سه ماه اخیر در جریان بوده، مورد حمله قرار می‌دهند. حملات ائتلاف علیه اهداف وابسته به حوثی‌ها روز دوشنبه نیز انجام شده بود.

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، روز دوشنبه در سخنانی در مجلس عوام کشورش گفت بریتانیا در صورت لزوم به حملاتی که «مطابق با قوانین بین‌المللی و برای دفاع از خود» است، ادامه خواهد داد.

آقای شاپس گفت سایت‌های نظامی حوثی‌ها پس از بررسی‌های «بسیار دقیق» هدف حمله بریتانیا قرار گرفت.

ارتش ایالات متحده اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور در اقدامی که دفاع از خود توصیف شده است، دو فروند پهپاد شورشیان حوثی در یمن را منهدم کردند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، شامگاه دوشنبه در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، نوشت که این حمله حوالی ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر به وقت صنعا در مناطق تحت تصرف حوثی‌ها انجام گرفت.

بر اساس این اطلاعیه، نیروهای آمریکایی این پهپادهای انفجاری حوثی‌ها را تهدیدی فوری علیه ناوهای ایالات متحده و همچنین کشتی‌های تجاری در منطقه دانسته بودند.

ایالات متحده بامداد یکشنبه نیز در عملیات مشترکی حملاتی را علیه ۳۶ هدف این گروه شبه‌نظامی انجام دادند و ارتش آمریکا به شکل جداگانه اعلام کرد پنج فروند موشک کروز حوثی‌ها را در همین روز منهدم کرده است.

پنتاگون گفت که اطلاعی ندارد در حملات اخیر ایالات متحده به گروه‌های مرتبط با ایران در عراق و سوریه، نیروهای ایرانی نیز کشته شده باشند.

ایالات متحده روز جمعه در واکنش به حملات مرگبار گروه‌های مورد حمایت ایران، بیش از ۸۵ هدف مرتبط با سپاه پاسداران و شبه‌نظامیانی را که از آن‌ها حمایت می‌کند، مورد حمله قرار داد.

پاتریک رایدر، سرلشکر نیروی هوایی ایالات متحده، به خبرنگاران گفت که ارزیابی‌های اولیه حاکی از آن است که هیچ نیروی ایرانی در این حملات کشته نشده. اما او بدون اشاره به جزییات گفت که احتمال تلفات دیگری وجود دارد.

نیروهای حشد الشعبی عراق، یک جریان امنیتی دولتی که شامل گروه‌های تحت حمایت ایران می‌شود، اعلام کرده که ۱۶ تن از اعضای آن از جمله نیروهای شبه‌نظامی و هچنین پزشکانش کشته شده‌اند. دولت عراق نیز گفته است که در میان کشته‌شدگان حملات آمریکا، غیرنظامیان هم بوده‌اند.

از سویی رامی عبدالرحمان، مدیر گروه اپوزیسیون دیده‌بان حقوق بشر سوریه که جنگ در این کشور را رصد می‌کند، گفت که در حملات آمریکا به سوریه ۲۳ نفر کشته شده‌اند که آن‌ها از مکان‌هایی که آمریکا هدف قرار داده است، محافظت می‌کردند.

وی همچنین عنوان کرد که از زمان حملات روز جمعه دو حمله علیه نیروهای آمریکایی نیز در سوریه انجام شده، اما هیچ آسیبی به آن‌ها وارد نشده است.

یک مقام آمریکایی گفت در پی حملات روز جمعه آمریکا به نیروهای نیابتی ایران در عراق و سوریه، نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی در سوریه سه بار مورد حمله قرار گرفتند.

یکی از این حملات در شامگاه یکشنبه به پایگاه میدان نفتی العمر توسط پهپاد انتحاری باعث کشته شدن شماری از اعضای گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» شد.

«نیروهای دموکراتیک سوریه » گروهی است متحد با آمریکا که به رهبری کُردهای سوریه اداره می‌شود.

به گزارش سی‌ان‌ان، مقام آمریکایی گفته است پیش از آن در روز شنبه حملات متعدد راکتی به پایگاه فرات سوریه انجام شد که تلفات یا آسیب به زیرساخت‌ها نداشت.

همچنین در صبح دوشنبه یک راکت به همین پایگاه در سوریه اصابت کرد که باز هم تلفات و خسارت در بر نداشت.

ارتش آمریکا روز جمعه به ۸۵ هدف در عراق و سوریه که شامل مراکز عملیات فرماندهی و کنترل، مراکز اطلاعاتی و انبارهای مهمات و پشتیبانی نیروی قدس سپاه و دیگر گروه‌های نیابتی ایران بود، حمله کرد.

وزیر ذفاع بریتانیا می‌گوید حملات مشترک این کشور و آمریکا علیه مواضع حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی به شکل کامل اراده این گروه یمنی به ایجاد اختلال در کشتیرانی در دریای سرخ را کاهش نداده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گرانت شاپس روز دوشنبه به نمایندگان مجلس بریتانیا گفت: «این حملات اثر مهمی در پایین بردن ظرفیت‌های حوثی‌ها داشت. اما اراده آنها برای تداوم ایجاد اختلال در دریای سرخ را به شکل کامل کم نکرده است.»

ایالات متحده و بریتانیا بامداد یکشنبه حملات جدیدی را علیه ۳۶ هدف این گروه شبه‌نظامی انجام دادند و ارتش آمریکا به شکل جداگانه اعلام کرد چهار موشک کروز حوثی‌ها را در همین روز منهدم کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی طی سفر به بغداد و دیدار با مقامات ارشد عراقی خواستار «اجرا شدن توافق امنیتی مشترک» شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، علی اکبر احمدیان، روز دوشنبه با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق دیدار کرده است.

آقای السودانی در این دیدار گفته که عراق «تلاش‌های مهمی» برای حفظ ثبات و رفع تنش در منطقه انجام می‌دهد که در راستای منافع همه مردم خاورمیانه است.

او همچنین گفته است که این کشور مخالف هر گونه اقدام یکجانبه کشورهای همسایه است که در تضاد با قوانین بین‌المللی و حق حاکمیت آنها باشد.

این دیدار در میانه حملات انتقام‌جویانه آمریکا به مواضع گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در عراق و سوریه انجام می‌شود. این عملیات بعد از مرگ سه سرباز آمریکایی در حملات پهپادی نیروهای نیابتی ایران به پایگاهی در اردن انجام شده است.

آقای احمدیان در این دیدار خواستار اجرایی شدن توافق امنیتی مشترک میان دو کشور شده است.

این توافقنامه ۲۸ اسفند پارسال در جریان سفر علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، به عراق امضا شده بود که براساس آن، عراق متعهد شد که به گروه‌های مسلح اجازه ندهد از خاک اقلیم کردستان عراق برای انجام هرگونه حمله به ایران استفاده کنند.

سپاه پاسداران روز ۲۶ دی‌ اعلام کرد که مناطقی در اقلیم کردستان عراق را هدف حملات موشکی قرار داده است، اما عراق اعلام کرد هدف این حملات، منزل شخصی پیشرو دیزایی، بازرگان مشهور کردتبار بوده و در این حملات او به همراه اعضای خانواده‌اش کشته شدند.

دولت عراق با محکوم کردن این اقدام، ادعای سپاه پاسداران مبنی بر اینکه آقای دیزایی در ارتباط با «موساد» بوده را نیز رد کرد و اعلام کرد قصد دارد علیه ایران در مجامع بین‌المللی شکایت کند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشی دربارهٔ حمله احتمالی آمریکا به خاک ایران گفت که جمهوری اسلامی در پاسخ به چنین حمله‌ای تردید نخواهد کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه گفت که ایالات متحده به اقدامات تلافی‌جویانه خود علیه گروه‌های تحت حمایت ایران در عراق و سوریه ادامه خواهد داد.

سالیوان در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده امکان حمله مستقیم به ایران را رد می‌کند، به ان‌بی‌سی گفت: «عاقلانه نیست که در مورد آنچه ما تصمیم می‌گیریم یا رد می‌کنیم صحبت کنم.»

پس از این اظهارات، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه در یک نشست خبری هفتگی گفت: «ایران به دنبال تشدید و بحران در منطقه نیست و از تنش و بحران هیچ‌گاه حمایت نکرده است، ولی در عین حال ایران نشان داده که همواره با هرگونه تهدیدی علیه امنیت و حاکمیت و تمامیت ارضی ایران قاطعانه برخورد کرده است.»

پیشتر وزیر امور خارجه ایران در پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) حملات روز شنبه آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی را «قویا محکوم» کرد.

در پی تصمیم ایتالیا برای ملحق شدن به ائتلاف به رهبری آمریکا در دریای سرخ برای هدف قرار دادن مواضع حوثی‌ها، این گروه ستیزه‌جوی مورد حمایت ایران کشتی‌های ایتالیایی را تهدید به حمله کرد.

محمدعلی الحوثی، رئیس «کمیته عالی انقلاب» این گروه روز دوشنبه به روزنامه لا رپوبلیکا، چاپ ایتالیا، گفت ایتالیا باید در مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌های غزه بی‌طرف باشد و بر اسرائیل فشار آورَد تا حملات به غزه را متوقف کند. او گفت این تنها راه دستیابی به صلح در منطقه خواهد بود.

آقای الحوثی در ادامه گفت در صورت مشارکت ایتالیا در ائتلاف اروپایی علیه این گروه، ایتالیا هم جزو اهداف حملات نیروهای حوثی خواهد بود.

وزیر دفاع ایتالیا روز جمعه اعلام کرد احتمالاً یک ناو و چندین جنگنده این کشور برای پیوستن به نیروهای ائتلاف اروپایی برای حفاظت از کشتی‌ها در برابر حملات حوثی‌ها به دریای سرخ گسیل خواهد شد.

اتحادیه اروپا در نظر دارد از نیمه ماه جاری میلادی، ائتلاف نظامی جداگانه‌ای برای تأمین امنیت دریانوردی دریای سرخ مستقر کند.

حوثی‌ها مدعی هستند که برای حمایت از حماس، کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را در دریای سرخ هدف قرار می‌دهند. حملات مکرر حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری که حتی ارتباطی با اسرائیل ندارند، باعث اخلال گسترده در حرکت کشتی‌ها از باب‌المندب که سهمی ۱۲ درصدی در تجارت دریایی کالا و نفت جهان دارد، شده‌است.

آمریکا به همراه ائتلافی از کشورها اخیراً حملات علیه مواضع حوثی‌ها و حفاظت از کشتی‌ها را آغاز کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا، از کشته شدن چند عضو گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» در حمله پهپادی شبانه به یک پایگاه آمریکایی در شرق سوریه خبر داد. به نوشته خبرگزاری رویترز، گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» شمار کشته‌های این حمله را ۶ نفر گزارش کرده است.

«نیروهای دموکراتیک سوریه » گروهی است متحد با آمریکا که به رهبری کُردهای سوریه اداره می‌شود.

رامی عبدالرحمن، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز دوشنبه ۱۶ بهمن اعلام کرد چند تن از نیروهای ویژه «نیروهای دموکراتیک سوریه» در حمله پهپادی نیمه شب به پایگاه میدان نفتی العمر کشته و حدود ۲۰ نفر زخمی شدند. در این پایگاه نیروهای آمریکایی و متحدانشان حضور دارند.

به نوشته رویترز، این پهپاد از دیرالزور سوریه که تحت کنترل دولت سوریه قرار دارد آمده بود و دو منبع محلی گفتند که این پهپاد از منطقه‌ای آمده است که نیروهای نیابتی تحت حمایت ایران در آن فعال هستند و مرتباً حملاتی را انجام می‌دهند.

گروه موسوم به «مقاومت اسلامی عراق» که مورد حمایت ایران است روز یکشنبه از حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در میدان نفتی العمر خبر داده بود.

این اولین حمله گروه‌های نیابتی ایران علیه پایگاه‌های آمریکایی پس از آغاز حملات آمریکا به مواضع گروه‌های نیابتی ایران در سوریه و عراق طی چند روز گذشته است.

برگرفته از سایت رادیو فردا، ۵ فوریه ۲۰۲۴