وامی برای خانه‌دار نشدن؛ خرید ۸ متر و نیم خانه با وام ۹۶۰ میلیونی مسکن

خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به نهادهای امنیتی در ایران از بی تاثیر بودن وام نزدیک به یک میلیارد تومانی مسکن در خانه‌دار شدن مردم خبر داد.

به نوشته این خبرگزاری متوسط قیمت مسکن به بالای ۸۰ میلیون تومان رسیده و با وام ۹۶۰ میلیونی مسکن با در نظر گرفتن هزینه‌های وام، تنها می‌توان ۸/۵ متر خانه خریداری کرد.

از طرفی رسانه‌های ایران از تداوم رُکود در بازار مسکن و نگرانی مسکن‌سازها از تداوم رُکود خبر داده و آمار خرید و فروش پایتخت را تنها ۳ هزار مورد در یک ماه اعلام کرده‌اند.

روزنامه «دنیای اقتصاد» ۱۷ دی ماه در این رابطه نوشته بود که حجم معاملات نسبت به نیمه اول دهه ۹۰ و قبل از شروع جهش قیمت‌ها، بیش از ۷۰‌ درصد افت کرده است.

مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس نیز تابستان سال جاری در گزارشی نوشت تا هم‌‌‌اکنون دهک‌های یک تا سه به صورت «مطلق» و دهک‌‌‌های چهارم و پنجم و حتی بخشی از دهک ششم نیز «نسبتا» قادر به تامین مسکن مورد نیاز برای سکونت خود نیستند.

ابراهیم رئیسی در زمان رقابت‌های انتخاباتی وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن را داده بود که در سال‌های اخیر نیز بر آن تاکید کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی طی ماه‌های اخیر مدعی در دست ساخت بودن نزدیک به دو میلیون مسکن شده‌اند اما کارشناسان با استناد به آمار مجوزهای صادر شده برای ساخت مسکن این ادعاها را رد می‌کنند.

در تازه‌ترین تصمیم شهرداری تهران اعلام کرده زمین‌های ذخیره در برخی مناطق برای ساخت و ساز به چینی‌ها واگذار خواهد شد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۰ فوریه ۲۰۲۴