سازمان هواشناسی: بارش‌ در ایران نسبت به دوره بلندمدت ۴۷,۵ درصد کاهش یافته است

بر اساس داده‌ها و اطلاعات پهنه‌ای بارش‌ سازمان هواشناسی ایران از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۹ بهمن بارش‌ها در کشور نسبت به دوره بلندمدت ۴۷,۵ درصد کاهش یافته است. بر پایه گزارش سازمان هواشناسی کشور، در مدت یاد شده مجموع بارش در ایران ۵۵ میلیمتر کاهش یافته است.

این گزارش هم‌چنین نشان می‌دهد که بیشترین رشد منفی بارش‌ها با ۷۷,۷ درصد مربوط به استان هرمزگان بوده و پس از این استان، کرمان با رشد منفی ۷۵,۸ درصد، فارس با رشد منفی ۷۵,۱ درصد، سیستان و بلوچستان با رشد منفی ۶۶,۳ درصد، خراسان جنوبی با رشد منفی ۶۴,۲ درصد و بوشهر با کاهش ۶۲,۶ درصدی بارش‌ها قرار دارند. بر اساس گزارش هواشناسی، میزان کاهش بارش‌ها در استان یزد نیز در دوره اشاره شده ۶۱ درصد بوده و در استان‌های ساحلی دریای خزر یعنی گیلان و مازندران به ترتیب رشد منفی ۲۲,۵ درصدی و رشد منفی ۲,۶ درصدی ثبت شده است.

در استان اردبیل بارش‌ها ۴ صدم درصد و در گلستان نیز ۳,۱ درصد رشد داشته است و بارش‌ها تنها دراین دو استان از ابتدای سال جاری افزایش یافته است. در ایران بر اساس اعلام مقام‌های مسئول تنش آبی شمار زیادی از شهرها را در بر گرفته است و دولت هم برای تأمین آب «بودجه کافی ندارد».

هم‌چنین مدیریت آب در ایران در سال‌های اخیر با مشکلات بزرگی رو به رو بوده است. سدسازی‌های غیراصولی، انتقال آب، و استخراج بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی در شرایطی که گرمایش هوا اقلیم سرتاسر سیاره را تهدید می‌کند، از جمله معضلات اساسی در ایران است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۰ فوریه ۲۰۲۴