آرمیتا پاویر، دانشجوی زیست‌شناسی محبوس در زندان تبریز را به بیش از ۲۲ ماه حبس محکوم کردند

صدور احکام سنگین زندان و پرونده‌سازی دستگاه‌های امنیتی علیه دانشجویان در ایران کماکان ادامه دارد. آرمیتا پاویر، دانشجوی رشته زیست‌شناسی سلولی و مولکولی دانشگاه «شهید مدنی» محبوس در زندان تبریز با حکم دادگاه انقلاب آذرشهر به ۲۲ ماه و ۱۷ روز حبس محکوم شد.

نیروهای امنیتی آرمیتا پاویر را ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ بازداشت و به بند زنان زندان مرکزی تبریز منتقل کردند. آرمیتا پاویر از زمان بازداشت تاکنون در بند زنان زندان تبریز در حبس بوده و در این مدت با محدودیت و فشار روحی بسیاری مواجه شده است. این دانشجو با وجود رد اتهامات انتسابی بنا بر حکم دادگاه با عدم اظهار پشیمانی و رد عفو به اشد مجازات محکوم شده است.

یکشنه ۱۲ آذر، آرمیتا پاویر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادگاه احضار شده بود. هم‌چنین این دانشجو از ۱۵ آبان سال جاری در اعتراض به فشار دستگاه‌های امنیتی دست به اعتصاب غذا زده بود و در پی وخامت حالش، به بیمارستان منتقل شده بود.

پیش‌تر نیز آرمیتا پاویر در تماس با خانواده خود اعلام کرده بود که از طرف نهاد و دادستانی برای ابراز ندامت در مورد پرونده سال گذشته تحت فشار قرار دارد. نهاد‌های امنیتی در یک‌سال گذشته در پی «جنبش ژینا» در اقدام‌هایی سرکوبگرانه به دنبال انتقام‌گیری از دانشگاه‌ها و دانشجویان بوده‌اند و مسئولان انضباطی و آموزشی دانشگاه‌ها موجی از فشارها و صدور احکام اخراج، تعلیق، ممنوع‌الورودی و حتی بازداشت دانشجویان را به راه انداخته‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۱ فوریه ۲۰۲۴