ادامه سقوط سرانه مصرف گوشت؛ کاهش هفت هزار تنی عرضه و تورم ۹۴ درصدی گوشت قرمز

نرخ تورم «گوشت قرمز» در ایران طی دی ماه سال جاری به ۹۴ درصد رسید. طبق اعلام مرکز آمار ایران عرضه گوشت قرمز در همین ماه دست‌کم ۱۸ درصد کاهش داشته است که به معنای ادامه افزایش قیمت گوشت قرمز و سقوط سرانه مصرف آن در کشور است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران از کشتارگاه‌های رسمی کشور، مقدار عرضه گوشت قرمز در دی ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه در سال گذشته دست‌کم ۱۸ درصد و نسبت به آذر ماه ۱۴۰۲ نیز حدود ۹ درصد کاهش داشته است.

کاهش عرضه گوشت قرمز زمانی ملموس‌تر می‌شود که میزان عرضه آن از نظر وزن و حجم نیز مقایسه شود. در دی ماه پارسال ۴۱ هزار و ۲۶ تن گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور عرضه شد، درحالی‌که این میزان در دی ماه امسال به ۳۳ هزار و ۵۱۰ تن رسید، رقمی که ۷ هزار و ۵۱۵ تن کاهش را نشان می‌دهد.

جزئیات گزارش مرکز آمار ایران نیز قابل توجه است. در این گزارش آمده است که بخش عمده‌ای از گوشت قرمز عرضه‌شده در بازار «گوشت شتر و بچه‌شتر» بوده است. عرضه این نوع گوشت نسبت به دی ماه پارسال ۹۳ درصد افزایش داشته است یعنی از یک هزار و ۹۲۴ تن به سه هزار و ۵۹۱ تن رسیده است. در حالی که عرضه گوشت گوسفند و بره دست‌کم ۲۹ درصد، گوشت گاو و گوساله ۱۲ درصد، گوشت بز و بزغاله ۱۹ درصد و گوشت گاومیش و بچه‌گاومیش ۱۴ درصد کاهش داشته است.

کاهش شدید عرضه گوشت قرمز در دی ماه با گرانی و حذف آن از سفره خانوار ایرانی هم‌زمان بود. خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز جمعه ۲۲ دی‌ماه، گزارش داد که «در حال حاضر میزان مصرف گوشت قرمز در سبد کارگران و بازنشستگان ایرانی به ۷۰۰ گرم در سال» رسیده است.

براساس این گزارش میانگین سالانه مصرف گوشت خانوار به «۸ کیلوگرم»، در سه دهک پایین جامعه به «۲ کیلوگرم» و «برای هر نفر در سه دهک پایین جامعه به حدود ۷۰۰ گرم» رسیده است. در حالی که براساس اعلام سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد(فائو) میانگین سرانه مصرف گوشت سالانه در جهان ۴۱ کیلوگرم است.

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، ۷ آذر ماه سال جاری گفت: «مصرف سرانه ما باید سالانه ۱۲ کیلو باشد اما با توجه به شرایطی که الان وجود دارد در ایران به خاطر گرانی و کمبود امکانات ۸.۵ کیلو برای قشر مرفه و برای قشر ضعیف هم نزدیک ۵ کیلوگرم» است. در حالی که براساس آمارهای رسمی در سال ۱۳۹۰ سرانه مصرف گوشت قرمز ۱۳ کیلوگرم در سال بود که در سال ۹۱ به ۱۲، در سال ۹۲ به ۱۱ و در سال ۹۶ به حدود ۱۰ کیلوگرم کاهش یافت و پس از آن در سال ۹۸، با افزایش نرخ تورم و قیمت ارز، به ۸ کیلوگرم رسید.

روند کاهش گوشت قرمز در سفره خانوارهای ایرانی و حذف آن از سبد خانوار همچنان ادامه داشته است. «در سال ۹۹ سرانه مصرف گوشت به ۷ کیلوگرم و در سال ۱۴۰۰ به ۶ کیلوگرم» کاهش یافت و در سال ۱۴۰۱ نیز با ۱ کیلوگرم کاهش دیگر به «۳ کیلوگرم» رسید.

مقام‌ها و دستگاه‌های حکومتی در سال ۱۴۰۲ آمار رسمی «سرانه مصرف گوشت قرمز» را ارائه نکرده‌اند اما «کاهش شدید تولید و عرضه گوشت قرمز در دی ماه» و «نرخ تورم ۹۴.۵ درصدی گوشت قرمز» در همین ماه نشان می‌دهد که روند «کاهش سرانه مصرف گوشت» در ایران در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ احتمالا ادامه خواهد یافت.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۲ فوریه ۲۰۲۴