شاهزاده رضا پهلوی: جمهوری اسلامی در سال ۵۷ ملت بزرگ ایران را به گروگان گرفت

شاهزاده رضا پهلوی، روز یکشنبه ۲۲ بهمن (۱۱ فوریه)، با انتشار پیامی ویدیویی که به مناسبت تجمع «نه به جمهوری اسلامی»‌ ایرانیان و شهروندان اسرائیلی و اوکراینی در مقابل ساختمان نخست‌وزیری بریتانیا در لندن، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد گفت: «اکنون زمان اتحاد پشت مردم صلح‌جوی ایران است.»

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به چهل‌و پنجمین سالگرد به قدرت رسیدن حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران گفت: « در چنین روزی در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) بود که جمهوری اسلامی پا به عرصه وجود گذاشت، و خیلی زود ملت بزرگ ما را به گروگان گرفت؛ زنان ایرانی را تبدیل به شهروند درجه دو کرد و کمپین آزار و اذیت علیه یهودیان، بهائیان، مسیحیان، زرتشتیان، و حتی مسلمانان مومنی را که از پذیرش ایدئولوژی رذیلانه رژیم جدید سر باز زدند، آغاز کرد. این رژیم، هر کسی را که از حمایت از کارزار صدور انقلاب ترورش به خارج از مرزهای ایران امتناع می‌کرد، مورد آزار و اذیت قرار داد.»

شاهزاده رضا پهلوی افزود: «در سال‌های بعد، تعداد بسیار بسیار زیادی به فهرست قربانیان ترور این رژیم اضافه شده‌اند، چرا که جمهوری اسلامی ثروت و منابع ملی ما را غارت کرده تا جنگ خود را به میان مردم خاورمیانه و اروپا برساند.»

شاهزاده رضا پهلوی در این پیام، با اشاره به حمایت تسلیحاتی جمهوری اسلامی از روسیه و دادن پهپاد به مسکو برای حمله به اوکراین، و همچنین حمایت تهران از گروه‌ شبه‌نظامی حماس در نوار غزه و دیگر گروه‌های مسلح در منطقه خاورمیانه، گفت: «اسرائیلی‌ها و اوکراینی‌ها مشخصا از این جنایات شرم‌آور که به دروغ به نام تمدن بزرگ ما [ایران] انجام شده است، آگاهند. در حالی که پهپادهای انتحاری و موشک‌هایی که از ثروت غارت‌شده ملت ما تامین می‌شود، بر سر شما می‌بارد، مردم ایران همچنان در داخل با سرکوب وحشیانه روبه‌رو هستند.»

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به حضور شهروندان اوکراینی و اسرائیلی همراه با ایرانیان در تجمع مقابل ساختمان نخست‌وزیری بریتانیا در لندن، گفت: « به همین دلیل است که حضور یکپارچه شما در اینجا، امروز، بسیار مهم است. شما نشان می‌دهید که حقیقت را می‌شناسید. اکنون زمان اتحاد پشت مردم صلحجوی ایران است که برای رهایی از این رژیم مبارزه می‌کنند.»

او خطاب به اسرائیلی‌ها و اوکراینی‌های شرکت‌کننده در تجمع روز یکشنبه گفت همزمان با حمایت از مردم ایران، کشورهایشان را به انجام کارهای بیشتر ترغیب کنند: «همچنان که در همبستگی با آن‌ها می‌ایستید، از مقامات منتخب خود بخواهید که کارهای بیشتری انجام دهند. به آن‌ها بگویید که ملت ایران در این مبارزه شایسته حمایت حداکثری است.»

شاهزاده رضا پهلوی در سال ۲۰۲۳ بارها در سفرهای خود به کشورهای مختلف از جمله به اسرائیل، از کشورهای خواسته بود که در رسیدن به آزادی و عبور از جمهوری اسلامی در کنار مردم ایران بایستند.

شاهزاده رضا پهلوی، از بیش از یک سال پیش و فراگیر شدن اعتراضات سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در داخل مرزهای ایران و کشورهای خارجی، کارزار موسم به «حمایت حداکثری» را پیش برده است. او در این کارزار از کشورهای جهان خواسته است که در مبارزه مردم ایران برای رسیدن به آزادی و دموکراسی و رهایی از نظام سرکوبگر جمهوری اسلامی که ناقض حقوق بشر است و با برنامه‌های اتمی و موشکی خود جهان را تهدید می‌کند، از ایرانیان حمایت حداکثری کنند.

او بارها گفته است که کشورهای جهان در این راه با فشار حداکثری بر حکومت جمهوری اسلامی، از جمله قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی و در پیش گرفتن سیاست حمایت حداکثری از مردم با راه‌هایی چون استفاده از دارایی‌های مسدود شده ایران برای تامین مالی صندوق اعتصاب‌ها، می‌توانند تهران را تضعیف کنند.

شاهزاده رضا پهلوی در پایان پیام ویدیویی جدید خود گفت: «مردم ایران نه‌تنها برای رهایی خود، بلکه برای آوردن صلح و ثبات به منطقه و جهان مبارزه می‌کنند.»

شاهزاده رضا پهلوی در گذشته نیز تاکید کرده است که ایران بدون حکومت سرکوبگر و بی‌ثبات‌کننده‌ای به نام جمهوری اسلامی، در بازگرداندن آرامش و ثبات به خاورمیانه نقش اساسی خواهد داشت.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۲ فوریه ۲۰۲۴