صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی: جنگ غزه و حملات در دریای سرخ، اقتصاد جهانی را به خطر می‌اندازد

صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی روز دوشنبه هشدار دادند که جنگ غزه و حملات به کشتی‌رانی تجاری در دریای سرخ تهدیدی برای اقتصاد جهانی است.

کریستالینا جورجيوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، با اشاره به جنگ کنونی اسرائیل و گروه افراطی حماس که از روز هفتم اکتبر آغاز شده است، گفت که این رخداد اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را تحت تاثیر خود قرار داده است.

خانم جورجیوا که در «اجلاس جهانی دولت‌ها»، گردهمایی سالانه رهبران تجاری و سیاسی در دبی، سخنرانی می‌کرد، هشدار داد که این جنگ هر چه طولانی‌تر بشود، تاثیرات مخرب آن بر جهان عمیق‌تر خواهد شد.

وی اظهار داشت: «من بیشتر از این می‌ترسم که جنگ طولانی بشود، چرا که اگر این جنگ ادامه یابد، خطر گسترش آن افزایش می‌یابد.»

مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول در ادامه افزود: «در حال حاضر متوجه خطر گسترش آن به کانال سوئز هستیم، چرا که شورشیان حوثی تحت حمایت ایران به کشتی‌ها در دریای سرخ که یک آبراه بسیار حیاتی است، حمله می‌کنند.»

حوثی‌ها ادعا می‌کنند که در همبستگی با فلسطینی‌ها، کشتی‌هایی را که به نحوی با اسرائیل مرتبط هستند هدف قرار می‌دهند. اما بسیاری از کشتی‌هایی که مورد حمله حوثی‌ها قرار گرفته‌اند، هر گونه ارتباط با اسرائیل را رد می‌کنند.

این حملات باعث شده است که شرکت‌های بین‌المللی از مسیر دریای سرخ احتراز کنند و به کشتی‌های خود دستور بدهند تا قاره آفریقا را دور بزنند که مسیری به مراتب طولانی‌تر و پرهزینه‌تر است.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در اواخر ماه گذشته هشدار داد که حجم ترافیک تجاری که از کانال سوئز عبور می‌کند طی دو ماه بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است.

جورجیوا در ادامه گفت که اگر می‌پرسید این جنگ تاثیراتش تا کجاست، باید بگویم که برای تمام جهان می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

نوار غزه از زمان حمله گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل در روز هفتم اکتبر تاکنون هدف حملات تلافی‌جویانه شدید اسرائیل قرار گرفته است. به گفته وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، این حملات منجر به کشته شدن بیش از ۲۸ هزار نفر در غزه شده است که اغلب آنها زنان و کودکان هستند. با این حال اسرائیل تاکید کرده که تا نابودی حماس که ایالات متحده و بیشتر کشورهای غربی آن را تروریستی می‌دانند، به حملات خود ادامه خواهد داد.

آجی بانگا، رئیس بانک جهانی، نیز که یکی دیگر از سخنرانان «اجلاس جهانی دولت‌ها» بود، گفت که «آنچه در غزه در حال رخ دادن است، به همراه چالش‌های اوکراین… و دریای سرخ» از جمله چالش‌های اصلی هستند که چشم‌انداز اقتصاد جهانی را مبهم می‌کنند.

او عنوان کرد: «وقتی این متغیرها را به همراه این واقعیت در نظر می‌گیریم که سال گذشته احتمالا شاهد کمترین رشد اقتصادی طی چهار دهه اخیر بوده‌ایم… آن وقت باید به دقت مراقب شرایط باشیم.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۳ فوریه ۲۰۲۴