ورود کشتی آمریکایی حامل غله به بندر عدن یک روز پس از حمله حوثی‌ها

به گزارش خبرگزاری رویترز، کشتی باری «سی چمپین» که حامل غله است یک روز پس از آنکه هدف حمله موشکی حوثی‌های مورد حمایت ایران قرار گرفت شامگاه سه‌شنبه اول اسفند وارد بندر عدن شد.

در همین حال فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، جزییات دیگری درباره این کشتی ارائه کرد.

بنابر اعلام سنتکام، این کشتی فله‌بر متعلق به آمریکا و دارای پرچم یونان است و ظهر دوشنبه حوثی‌های مورد حمایت ایران دو موشک به سمت آن شلیک کردند.

یکی از موشک‌ها در نزدیکی کشتی منفجر شد و آسیب جزئی به آن وارد کرد اما این فله‌بر توانست ادامه مسیر بدهد.

سنتکام با بیان اینکه این کشتی طی پنج سال گذشته ۱۱ بار کمک‌های بشردوستانه به یمن رسانده است تاکید کرد حدود ۸۰ درصد جمعیت یمن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و تهاجم حوثی‌ها نیازها را بیشتر کرده و واردات این اقلام را هم در معرض خطر قرار داده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این کشتی که حامل ۹ هزار و ۲۲۹ تُن ذرت از مبدا آرژانتین بود ابتدا بخشی از محموله‌اش را در بندر عدن تخلیه کرد و سپس در مسیر بندر حدیده بود که هدف قرار گرفت.

رویترز به نقل از دو منبع گزارش داده که حوثی‌ها گفته‌اند حمله به این کشتی «عمدی نبوده و اشتباه شده است».

حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی از اواسط نوامبر با ادعای حمایت از فلسطینی‌ها در جنگ غزه، کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و تنگه باب المندب را بارها هدف حملات پهپادی و موشکی خود قرار داده‌اند.

در هفته‌های اخیر آمریکا و بریتانیا چندین بار به مواضع حوثی‌ها حمله کرده‌اند اما حملات این شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ادامه یافته است.

در تازه‌ترین مورد، روز سه‌شنبه شرکت بریتانیایی امنیت دریایی امبری اعلام کرد که یک کشتی کانتینری که با پرچم لیبریا به سمت سومالی در حرکت بود در آب‌های منطقه هدف حمله قرار گرفت.

یحیی سریع، سخنگوی شورشیان حوثی، مدعی شد که این کشتی «اسرائیلی» است و «چندین موشک مناسب» به سوی آن در خلیج عدن شلیک شد.

با این حال شرکت امبری اعلام کرد تنها ارتباط این کشتی با اسرائیل، همکاری‌های کلی اپراتور آن با شرکت حمل و نقل دریایی «زیم» در اسرائیل بوده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۱ فوریه ۲۰۲۴