دست‌کم ۵۵۷ زن به‌خاطر ناتوانی از پرداخت بدهی مالی در زندان‌های ایران در حبس‌اند

اسدالله جولایی، نایب رئیس هیئت مدیره «ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند» روز سه‌شنبه اول اسفند اعلام کرد در حال حاضر از مجموع ۱۲ هزار و ۵۶۵ زندانی «جرایم غیرعمدی»، ۵۵۷ نفر زن اند که عموماً به خاطر ناتوانی از پرداخت قرض یا تسویه اقساط به زندان افتاده‌اند.

خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از جولایی نوشت: «اگرچه تنها چهار درصد از مددجویان تحت پوشش ستاد دیه را زنان شامل می‌شوند اما این افراد گرفتار بند به دلیل ارقام سنگین بدهی به همکاری بیشتر خیرین و همراهی قضات در تعدیل اقساط بدهی نیاز دارند.» به گفته جولایی استان تهران با داشتن ۱۱۷ زن زندانی و سپس خراسان رضوی و فارس به ترتیب با ۵۳ و ۳۶ زندانی زن، که اغلب سرپرست خانواده‌اند، بیشترین شمار زندانیان زن «نیازمند» را دارند. در مقابل، استان سیستان و بلوچستان زندانی زن بدهکار ندارد و در استان‌های خراسان جنوبی و شمالی، قم، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، ایلام و آذربایجان غربی آمار زنان بدهکار مالی کمتر از پنج نفر است. وخامت اوضاع اقتصادی در ایران روزبه‌روز شهروندان بیشتری، به‌ویژه زنان سرپرست خانوار را به تأمین مایحتاج حیاتی خود از طریق وام مجبور کرده و به این ترتیب، به ورطه بدهی کشانده است.

در ماه‌های اخیر، گزارش‌های متعددی از فروش قسطی مواد غذایی از جمله میوه و آجیل، و پوشاک در رسانه‌های ایران منتشر شده است. رسانه حکومتی فارس چندی پیش برای یک فروشگاه پوشاک اقساطی، آگهی تبلیغاتی کار کرده بود.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۱ فوریه ۲۰۲۴