محکومیت یک روزنامه‌نگار زن به حبس به‌ اتهام «تخریب چهره مسئولین»

گزارش‌ها از ایران حاکی از محکومیت کیمیا (زهرا) فتحی‌زاده، روزنامه‌نگار ساکن تهران به شش ماه حبس تعزیری و مجازات‌های تکمیلی است.

آن‌طور که رسانه‌های حقوق بشری از جمله هه‌نگاو خبر داده‌اند خانم فتحی‌زاده توسط دادگاه کیفری دو شهرستان سیرجان استان کرمان، بابت «نشر اکاذیب» به شش ماه زندان تعزیری محکوم شده است.

بر اساس این حکم که دوم اسفند ماه به صورت رسمی به این روزنامه‌نگار ابلاغ شده، او به عنوان مجازات تکمیلی به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی و منع فعالیت روزنامه‌نگاری به مدت دو سال محکوم شده است.

دادگاه، مصادیق اتهام این روزنامه‌نگار را «تخریب چهره مسئولین و نظام و برهم زدن امنیت روانی مردم در فضای مجازی» عنوان کرده است.

پیشتر وبسایت حقوق بشر ایران از محاکمه کیمیا فتحی‌زاده با شکایت محسن نیک‌ورز، رئیس حفاظت اطلاعات و دادستان سابق سیرجان، در استان کرمان، خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، «پرونده‌سازی» علیه این روزنامه‌نگار، در پی انتشار گزارش«مستند» او درباره «فساد» شهباز حسن‌پور، نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت.

کیمیا فتحی‌زاده، شهریور ماه سال جاری، توسط پلیس فتا در تهران بازداشت و برخی از لوازم شخصی او نیز ضبط شد.

محکومیت این روزنامه‌نگار به‌دلیل انتشار گزارش علیه یکی از مقام‌های رسمی در ایران در شرایطی صورت می‌گیرد، که روزنامه‌نگاران در کشورهای دموکراتیک، به دلیل انجام اقدامی مشابه، مورد تقدیر قرار گرفته و جوایز متعددی دریافت می‌کنند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۹ فوریه ۲۰۲۴