آمریکا و اروپا: «حکومت ایران هیچ توجیه معتبر غیرنظامی برای ادامه برنامه هسته‌ای ندارد»‏

یک هفته بعد از آنکه بخش‌هایی از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره میزان غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران منتشر شد، نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه بار دیگر ادعای صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را زیر سوال بردند. به گفته نمایندگان آمریکا واروپا، جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد برنامه غنی‌سازی اورانیوم هیچ توجیه معتبر غیرنظامی ندارد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۶ مارس (۱۶ اسفند) در گزارشی به‌ نقل از نماینده دولت آمریکا نوشت: «حکومت ایران نه‌تنها باید همه ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی‌اش را رقیق کند، بلکه تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را نیز باید به‌طور کامل متوقف کند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در گزارش محرمانه‌ای به کشورهای عضو اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در سه ماه گذشته ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده را با رقیق‌سازی «اندکی کاهش» داده است.

یافته‌های خبرگزاری رویترز نیز نشان می‌‌دهد که حکومت ایران در سه ماه گذشته میزان ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی را قدری کاهش داده است، اما همچنان مواد اولیه کافی و لازم برای ساختن دو سلاح اتمی در اختیار دارد و در صورت ادامه روند غنی‌سازی اورانیوم، می‌‌تواند به این هدف نظامی دست یابد.

در اظهارات روز چهارشنبه لورا هولگیت، نماینده دولت آمریکا، خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر ادعای مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران در مورد استفاده غیرنظامی و صلح‌آمیز از فناوری‌های هسته‌ای مورد تردید قرار گرفت.

در این اظهارات تاکید شده است که امروزه هیچ کشوری غیر از جمهوری اسلامی ایران اورانیوم را تا سطح ۶۰ درصد و با هدف‌هایی که ‏مدعی آن است غنی‌سازی نمی‌کند.

نماینده اتحادیه اروپا در آژانس نیز روز چهارشنبه در نشست شورای حکام آژانس تاکید کرد که برنامه هسته‌ای حکومت ایران هیچ توجیه معتبر غیرنظامی ندارد. او افزود که ادامه این برنامه با «خطرهای بسیار مهمی» در پیوند با اشاعه سلاح‌های هسته‌ای همراه است.

دولت آمریکا در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر کرد تصمیم جمهوری اسلامی ایران در جلوگیری از ادامه کار برخی از «باتجربه‌ترین» و «متخصص‌ترین» بازرسان آژانس را محکوم کرد.

به‌ گفته لورا هولگیت، نماینده آمریکا در آژانس، چنین اقدام‌هایی سودمند نیست و حکومت ایران به‌جای بی‌اعتمادسازی باید سازوکارهای نظارتی و تضمین‌های آژانس را تقویت کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۷ مارس۲۰۲۴