کشته شدن سه ملوان در خلیج عدن؛ کاخ سفید: حوثی‌ها غیرنظامیان بی‌گناه را هدف قرار دادند

به دنبال کشته شدن سه ملوان در حمله موشکی حوثی‌ها به یک کشتی در خلیج عدن، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه ۱۶ اسفند گفت، این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران «غیرنظامیان بی‌گناه» را هدف قرار داده است.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، در بیانیه‌ای اعلام کرد، حوثی‌ها ساعت ۱۱:۳۰ صبح به وقت محلی با یک موشک بالستیک ضدکشتی به کشتی باری «ترو کانفیدنس» که با پرچم باربادوس تردد می‌کند در فاصله ۵۰ مایل دریایی از بندر عدن یمن حمله کردند که در این حمله سه ملوان کشته و چهارتن دیگر از خدمه این کشتی مجروح شدند.

سنتکام می‌گوید، حال سه تن از مجروحان وخیم است و به کشتی باری «ترو کانفیدنس» نیز خسارت‌های قابل توجهی وارد شده است.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا تصریح کرده است، سرنشینان کشتی باری «ترو کانفیدنس» این کشتی را تخلیه کرده‌اند و نیروهای ائتلاف نظامی بین‌المللی در حال بررسی وضعیت هستند.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، نیز در کنفرانس خبری خود گفت: «امروز،‌ حوثی‌ها در ادامه حملات بی‌ملاحظه خود علیه کشتی‌های تجاری بین‌المللی غیرنظامیان بی‌گناه را کشتند که پیامدهایی برای جهان دارد.»

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: «این کشتی که توسط حوثی‌ها مورد حمله قرار گرفت با پرچم باربادوس تردد می‌کرد و متعلق به لیبریا بود و برخلاف ادعای حوثی‌ها ارتباطی با آمریکا نداشت.»

کارین ژان پی‌یر اضافه کرد: «حملات بی‌ملاحظه و بی‌پروایانه حوثی‌های مورد حمایت ایران، نه تنها باعث اختلال در تجارت جهانی شده است، بلکه جان ملوانان بین‌المللی را می‌گیرد که در حال انجام فعالیت کاری خود هستند.»

سخنگوی کاخ سفید ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان، حملات شبه نظامیان حوثی به کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن را محکوم کرد.

کارین ژان پی‌یر همچنین از جامعه بین‌المللی خواست این حملات را محکوم کنند و برای پایان دادن به این اقدامات شبه‌نظامیان حوثی دست به اقدامی جمعی بزنند.

شبه‌نظامیان حوثی که مناطق زیادی در یمن را در اختیار دارند، طی ماه‌های گذشته بارها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، خلیج عدن و باب‌المندب حمله کرده‌اند، اما برای اولین بار است که حملات آنها تلفات جانی برجای می‌گذارد.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز در پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت که از شنیدن خبر کشته شدن خدمه کشتی یونانی «وحشت‌زده» شده و این حمله را محکوم کرد.

همچنین سفارت بریتانیا با انتشار پیامی در همین شبکه اعلام کرد: «دو دریانورد بی‌گناه کشته شدند. این نتیجه غم‌انگیز اما اجتناب‌ناپذیر شلیک بی‌پروای موشک‌های حوثی‌ها به کشتی‌های بین‌المللی بود. آنها باید متوقف شوند.»

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی شدید از ادامه حملات حوثی‌ها از این گروه خواست «همه حمله‌ها علیه کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرح را متوقف کند».

بریتانیا، آمریکا و چند کشور غربی دیگر ائتلافی برای مقابله با حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ تشکیل داده‌اند.

حوثی‌ها با ادعای «همبستگی با فلسطینی‌ها در جنگ غزه» از ماه نوامبر ۲۰۲۳ حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ را آغاز کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۷ مارس۲۰۲۴