خیز دولت برای افزایش نرخ بنزین؛ مشاور وزیر اقتصاد: با مردم صحبت کنیم، بعد گران کنیم

مشاور وزیر اقتصاد، افزایش قیمت بنزین در ایران را اجتناب ناپذیر دانست و گفت که دولت باید ابتدا از طریق مراجع، علما و کارشناسان با مردم حرف بزند و سپس بنزین را گران کند.

به گزارش کانال تلگرامی «نود اقتصادی»، کمیل قیدرلو، وضعیت تولید و مصرف بنزین را بحرانی دانسته و گفته است که باید به مردم گفته که پایین نگه داشتن قیمت بنزین، اسراف، بی عدالتی و حماقت است و با ایجاد منافع مشترک، بنزین را گران کرد.

این مشاور وزیر اقتصاد بدون اشاره بیشتر به آنچه «منافع مشترک» نامید، افزود یک شهروند بلوچ که برای سوخت بری مورد اصابت گلوله نیروهای امنیتی و مرزی قرار می‌گیرد، یک صدم یک شخص ساکن تهران با دو خودرو هم از مزیت بنزین ارزان بهره مند نمی‌شود.

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در گفتگویی با روزنامه «هم میهن» در روز سه شنبه ۱۵ اسفند، از برنامه‌های دولت برای بنزین، از جمله حذف سهمیه بنزین دولتی و افزایش قیمت آن به ۳ هزار تومان در گام نهایی خبر داده بود.

کاظم عزیزی تاکید کرد بود که اگر دولت به دنبال کنترل مصرف است، این اقدام تنها با افزایش قیمت از ۱۵۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان رخ خواهد داد.

هم میهن به مسايل تحریم و مشکلات ارزی نیز اشاره کرد و به نقل از کاظم عزیزی نوشت که «شرایط بحرانی است.»

درکنار این اظهارات، رسانه‌ها و کارشناسان نزدیک به حکومت بطور مداوم در حال صحبت کردن از ناترازی بنزین و بودجه مورد نیاز برای واردات هستند تا از این طریق افکار عمومی را آماده تغییرات بنزینی کرده باشند.

در همین راستا هاشم اورعی، رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی، روز ششم اسفند از واردات ۴ میلیارد دلاری بنزین و گازوئیل خبر داد و گفت که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ابراز نارضایتی کرد که چرا باید واردات بنزین داشته باشیم.

خبرگزاری ایلنا نیز در بهمن ماه سال جاری براساس شنیده‌های خبرنگار خود در راهرو‌های پارلمان خبر داد که قرار است دولت با کاهش سهمیه آزاد بنزین یا همان بنزین ۳ هزار تومانی، به سمت سه‌نرخی کردن آن از بهار سال آینده برود.

صدای آمریکا در یک سال اخیر چندین بار با استناد به سخنان مقامات جمهوری اسلامی و تاکید رسانه‌ای در ایران مبنی بر ضرورت مدیریت مصرف و مقایسه مصرف در ایران با سایر کشورها، از تغییرات بنیادین در حوزه بنزین گزارش تهیه کرده است.

احمد وحیدی، وزیر کشور، روز ۱۵ آذر گفته بود: «یک لیتر بنزین ما از یک لیتر آب ارزان‌تر است.»‌

صدای آمریکا نیز با استناد به این اظهارات در گزارشی اعلام کرد که الزام و مجوز قانونی در «برنامه هفتم توسعه» و بودجه سال ۱۴۰۳ در کنار اظهارات مقامات جمهوری اسلامی، نشان دهنده یک اتفاق بزرگ در حوزه بنزین است.

در مورد اشاره مقام‌ها و برخی از نمایندگان مجلس به لزوم جراحی اقتصادی، شماری از کارشناسان گفته‌اند که هر گونه دست کاری در قیمت بنزین منجر به تشدید فشارهای اقتصادی و برهم خوردن مناسبات سیاسی و اجتماعی در ایران خواهد شد.

افزایش قیمت بنزین در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی در آبان ۹۸ اعتراضات گسترده‌ای را در ایران به همراه داشت. جمهوری اسلامی در واکنش به این اعتراضات گسترده، اقدام به سرکوب معترضان کرد.

در این ارتباط، خبرگزاری رویترز روز دوم دی ۹۸ از کشته شدن حدود ۱۵۰۰ تن در اعتراضات خبر داد و به نقل از سه منبع نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی نوشت که خامنه‌ای به مقامات دولتی و امنیتی دستور داده بود برای متوقف کردن اعتراضات «هر کاری لازم است» انجام دهند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۸ مارس۲۰۲۴