فرمانده سنتکام: ایران خاورمیانه را در بحران قرار داده است

ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، در کمیته خدمات مسلح سنا گفت که جمهوری اسلامی ایران با حمایت از حماس در غزه و حوثی‌ها در یمن، خاورمیانه را در بحران قرار داده است.

او شرایط خاورمیانه را پرآشوب‌ترین در نیم‌قرن اخیر توصیف کرد و تاکید کرد که گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی ایران در سوریه و عراق علیه نیروهای آمریکای اقدام می‌کنند و حزب‌الله در لبنان هم سرگرم درگیری مرزی با اسرائیل است.

ژنرال کوریلا گفت که جمهوری اسلامی ایران برای تامین مالی فعالیت شبه‌نظامیان خود ۹۰ درصد نفت ایران را به چین می‌فروشد.

فرمانده سنتکام گفت که تهران باوجود حمایت از شبه‌نظامیان، جنگ با ‌آمریکا را نمی‌خواهد و در عین حال در آستانه هسته‌ای شدن است.

او هسته‌ای شدن را دومین بخش استراتژی جمهوری اسلامی برای تبدیل شدن به قدرت برتر در خاورمیانه عنوان کرد.

ژنرال کوریلا تاکید کرد که اگر ایران هسته‌ای شود، خاورمیانه برای همیشه تغییر خواهد کرد.

فرمانده سنتکام گفت بازدارندگی کلیدی این است که تهران متوجه شود این اقدامات پیامدهایی دارد، اما بازدارندگی موقت است. او گفت که از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل تا کنون ۱۷۰ حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام شده است.

به گفته او، حوثی‌ها نیز در دریای سرخ در تجارت دریایی اختلال ایجاد کرده‌اند و این درحالی است که اقتصاد آمریکا به تجارت امن دریایی نیز بستگی دارد.

۳۰ درصد تجارت دریایی جهان از طریق دریای سرخ انجام می‌شود.

کوریلا با اشاره به حمله‌های متقابل آمریکا و متحدانش به مواضع حوثی‌ها گفت که این حمله‌ها یک پیامد هم داشته و آن این بوده که خطوط کشتی‌رانی ناگزیر به تغییر مسیر و استفاده از مسیرهای طولانی‌تر و در نتیجه افزایش هزینه‌ها شده‌اند.

این در حالی است که این حمله‌ها در متوقف کردن حملات حوثی‌ها موفق نبوده است.

ژنرال با تاکید بر لزوم تصویب بودجه ۵۳۰ میلیون دلاری در کنگره برای استفاده از سیستم‌های موج کوتاه پر قدرت برای مقابله با حمله‌های حوثی‌ها گفت: باید مقابله با این حمله‌ها مقرون‌ به‌صرفه‌تر شود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۸ مارس۲۰۲۴