سخنرانی سالانه بایدن در کنگره آمریکا؛ «ثبات در خاورمیانه به معنی مهار تهدید ایران است»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه در کنگره آمریکا که پنجشنبه شب برگزار شد، با لحنی تند از دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان انتقاد کرد و در ۱۳ مورد بدون به زبان آوردن نام ترامپ، او را «همتای سابق من» خطاب کرد.

بایدن ۸۱ ساله در این سخنرانی در دفاع از خود در برابر آنهایی که سن و سلامت عقلی‌اش را زیر سئوال می‌برند، صدایش را بالاتر برد.

او در این سخنرانی ۶۸ دقیقه‌ای درحالی که به دلیل بحران مهاجرات غیرقانونی در آمریکا مورد انتقاد قرار دارد و نارضایتی از وضعیت اقتصادی در بین رای‌دهندگان آمریکایی در نظرسنجی‌ها مشهود است، بارها از سیاست‌های مهاجرتی و مالیاتی جمهوری‌خواهان انتقاد کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پنجشنبه شب در جریان سخنرانی سالانه در کنگره آمریکا گفت، «ایجاد ثبات در خاورمیانه به مهار تهدید ناشی از جمهوری اسلامی ایران نیز مرتبط می‌شود.»

او گفت به همین دلیل است که ائتلافی از بیش از ۱۲ کشور برای حفاظت از آزادی کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ ایجاد کردم و دستور حمله به مواضع حوثی‌ها را دادم.»

بایدن گفت: «به عنوان فرمانده کل قوا از صدور فرمان برای اقدامات بیشتر به‌منظور حفاظت از مردم و پرسنل نظامی‌مان ابایی ندارم.»

بایدن در این سخنرانی که با تشویق چهره‌های دمکرات و کامالا هریس، معاونش که پشت او نشسته بود، همراه بود، گزارش‌های قبلی درباره برنامه آمریکا برای ایجاد بندر موقت در غزه به‌منظور افزایش و تسریع کمک‌رسانی بشردوستانه به فلسطینیان را تایید کرد.

بایدن دستور اجرای این پروژه اضطراری را به ارتش آمریکا داده است. بایدن در این سخنرانی همچنین مدعی شد در مقابل چین می‌ایستد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۸ مارس۲۰۲۴