آمریکا، بریتانیا و فرانسه دست‌کم ۲۸ پهپاد حوثی‌ها را سرنگون کردند

ارتش ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پس از آنکه حوثی‌های یمن کشتی فله‌بر پروپل فورچون و ناوشکن‌های آمریکایی را هدف قرار داده‌اند، نیروهای نظامی آمریکا، فرانسه و بریتانیا طی روز شنبه، نهم مارس (۱۹ اسفند)، ده‌ها پهپاد این گروه شبه‌نظامی را در منطقه دریای سرخ سرنگون کرده‌اند.

حوثی‌ها به گفته خودشان، به‌منظور همبستگی با فلسطینی‌ها در جنگ اسرائیل با حماس، از ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ به کشتی‌های درحال تردد در منطقه دریای سرخ و خلیج عدن حمله می‌کنند.

یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها، روز شنبه اعلام کرد که نیروهای این گروه با به‌کارگیری «۳۷ هواپیمای بدون سرنشین» یک کشتی باری و تعدادی ناوشکن آمریکایی را در دریای سرخ و خلیج عدن هدف قرار داده‌اند.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) نیز اعلام کرد که ارتش آمریکا و نیروهای ائتلاف دریایی همراهش، در ساعت‌های اولیه بامداد شنبه، دست‌کم ۲۸ پهپاد را برفراز دریای سرخ سرنگون کرده‌اند.

سنتکام در بیانیه‌ اخیرش در رسانه اجتماعی اکس نوشت: «هیچ‌یک از کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده یا ائتلاف در این حمله آسیب ندیدند و همچنین هیچ موردی از آسیب به کشتی‌های تجاری گزارش نشده است.»

سنتکام پیش از این بیانیه، در ساعات اولیه روز شنبه، اعلام کرده بود که ائتلاف دریایی به رهبری ایالات متحده درحال پاسخ به یک حمله پهپادی گسترده ازسوی «حوثی‌های تروریست‌ مورد حمایت جمهوری اسلامی» به کشتی‌ها است که بین ساعت چهار تا شش‌ونیم صبح در دریای سرخ و خلیج عدن انجام شده بود.

بنابر اعلام سنتکام، پهپادهای حوثی‌ها قصد ایجاد «تهدیدی قریب‌الوقوع برای کشتی‌های تجاری، نیروی دریایی ایالات متحده و کشتی‌های ائتلاف در منطقه» را داشتند.

ارتش فرانسه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کشتی جنگی و جت‌های جنگنده فرانسوی، چهار پهپاد جنگی را که به‌سمت کشتی‌های نیروی دریایی متعلق‌به ماموریت اسپایدز اروپا در منطقه پپیش می‌رفتند، سرنگون کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «این اقدام دفاعی به‌طور مستقیم به حفاظت از کشتی باری ترو کانفیدنس، تحت پرچم باربادوس، که ششم هدف حمله قرار گرفته و درحال یدک‌کش‌شدن است، و همچنین سایر کشتی‌های تجاری درحال عبور در منطقه کمک کرد.»

از ماه نوامبر و آغاز حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ، حمله موشکی به کشتی «ترو کانفیدنس» در روز چهارشنبه، ششم مارس، نخستین حمله مرگبار محسوب می‌شود که سه کشته و دست‌کم چهار زخمی برجای گذاشت.

فرانسه در حال حاضر در این منطقه، یک کشتی جنگی و همچنین جنگنده‌هایی در پایگاه‌هایش در جیبوتی و امارات متحده عربی دارد.

وزارت دفاع بریتانیا نیز اعلام کرد ناو جنگی اچ‌ام‌اس ریچموند برای دفع حملات پهپادی حوثی‌ها طی شبانه‌روز گذشته به متحدان بین‌المللی پیوسته و همچنین اشاره کرد که حملات روز گذشته حوثی‌ها هیچ آسیب یا خسارتی درپی نداشته است.

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا در حسابش در رسانه اجتماعی اکس نوشت که این ناو جنگی دو پهپاد تهاجمی حوثی‌ها را با شلیک موشک سرنگون و «با موفقیت یک حمله غیرقانونی دیگر ازسوی حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را دفع کرده است».

او افزود: «بریتانیا و متحدانش به اقدامات لازم برای نجات جان افراد و حفاظت از آزادی دریانوردی ادامه خواهند داد.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۰ مارس۲۰۲۴