بایدن: رویکرد نتانیاهو د‌رجنگ غزه بیش از آن که کمک کند، به اسرائیل لطمه می‌زند

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز شنبه ۱۹ اسفند گفت که معتقد است رویکرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در جنگ علیه گروه افراطی حماس در غزه، «بیش از آن که به اسرائیل کمک کند به آن لطمه می‌زند.»

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» بار دیگر بر حمایت خود از حق اسرائیل برای مقابله با حماس پس از حمله ۷ اکتبر تاکید کرد، اما درباره رویکرد بنیامین نتانیاهو در جنگ غزه اظهار داشت: «او باید توجه بیشتری به تلفات بی‌گناهان در نتیجه عملیات انجام شده، داشته باشد.»

جو بایدن ماه‌ها است که هشدار می‌دهد که اسرائیل به دلیل رویکردش در جنگ غزه و به خاطر افزایش تلفات غیرنظامیان٬ با خطر از دست دادن حمایت بین‌المللی است.

رئیس جمهور آمریکا در خصوص شمار تلفات غیر نظامیان در غزه گفت: «این برخلاف اصول اسرائیل است و فکر می‌کنم این یک اشتباه بزرگ است.»

جو بایدن همچنین تصریح کرد که حمله احتمالی اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه، جایی که بیش از۱.۳ میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، برای او «خط قرمز» محسوب می‌شود.

با این حال، رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد که دولت او تامین تسلیحاتی را مانند موشک‌ گنبد آهنین برای دفاع از غیرنظامیان اسرائیلی در برابر حملات موشکی محافظت می‌کند، قطع نخواهد کرد.

جو بایدن در پاسخ به پرسش در خصوص حمله احتمالی اسرائیل به رفح گفت: این یک خط قرمز است.اما اصلا قصد ندارم اسرائیل را کنار بگذارم. دفاع از اسرائیل هنوز هم امری حیاتی است. بنابراین، خط قرمزی وجود ندارد که بخواهم ارسال همه تسلیحات را قطع کنم، چرا که گنبد آهنین وجود نخواهد داشت که از آنها حفاظت کند.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه تصریح کرد که آماده است با حضور در پارلمان اسرائیل این دیدگاه‌های خود را با مقامات این کشور در میان بگذارد.

جو بایدن به دنبال حمله گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده‌، به اسرائیل سفر کرد و با مقامات این کشور اعلام همبستگی کرد.

رئیس جمهور آمریکا امیدوار بود که تا پیش از آغاز ماه رمضان در غزه آتش‌بس برقرار شود. اما به نظر می‌رسد گروه حماس کماکان از توافق آتش‌بس برای آزادسازی حدود ۱۳۴ گروگان باقی‌مانده اسرائیلی اجتناب می‌کند و میانجی‌گری مصر، قطر و آمریکا تاکنون نتیجه‌ای نداده است.

در همین زمینه، هیئت حماس روز پنج‌شنبه مذاکرات آتش‌بس در مصر را ترک کرد؛ موضوعی که امیدها به دستیابی به آتش‌بس در کوتاه‌مدت را کم‌رنگ کرد.

گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اروپا سازمان تروریستی شناخته می‌شود، با حمله به خاک اسرائیل در نیمه مهرماه، ۱۲۰۰ نفر را کشت و بیش از ۲۴۰ تن نفر را گروگان گرفت. در پی آن، حملات گسترده اسرائیل به نوار غزه آغاز شد.

مقامات حماس می‌گویند طی پنج ماه گذشته ۳۱ هزار فلسطینی کشته و ۷۲ هزار و ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند. حدود ۲.۳ میلیون نفر از ساکنان غزه نیز آواره شده‌اند.

برگرفته از سایت رادیو فردا، ۱۰ مارس ۲۰۲۴