مسکن نیمی از هزینه خانوارهای تهرانی را می‌بلعد

آمارهای رسمی از درآمد و هزینه خانوارها در تهران نشان می دهد که خانوارهای ساکن در مناطق شهری پایتخت ایران در سال گذشته، نیمی از هزینه‌های خود را به مسکن اختصاص داده‌اند. برخی از تحلیلگران معتقدند که با افزایش هزینه مسکن از سال گذشته تا امروز، این سهم به مراتب افزایش یافته است.

وب سایت «دیده‌بان ایران» در گزارشی در مورد این موضوع نوشت که این میزان در تهران نیمی از هزینه‌های خانوار است و در استان بوشهر تنها ۲۱ درصد هزینه را به خود تخصیص داده است.

اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران هرچند همواره از سوی مردم و کارشناسان با تردید نگریسته می شود اما همین آمار نیز نشان می‌دهد که شرایط اقتصادی در ایران به منطقه بحران نزدیک شده است.

براساس همین آمار، میانگین سهم مسکن از هزینه‌ها در کل ایران ۳۸.۱ درصد بوده است.

بررسی‌های صدای آمریکا نشان می‌دهد که بر اساس آخرین گزارش مرکز دولتی آمار ایران، متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در دی‌ماه امسال به حدود ۸۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. اتفاقی که خبرگزاری تسنیم با اتکا آن اعلام کرده است که وام مسکن در تهران کارایی ندارد چرا که با وام خرید مسکن «بانک مسکن» تنها می‌توان حدود ۸/۳ متر خانه در تهران خریداری کرد.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی در روز ۲۰ اسفند تاکید کرد که سیاست‌های دولت «غیرکارآمد» بوده و منجر به رفاه عمومی مردم در بخش مسکن نشده است.

کاهش قدرت خرید مردم مهم‌ترین عامل ناتوانی متقاضیان برای در اختیار گرفتن مسکن است و در همین رابطه، در تابستان سال جاری، مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی نوشت تا ابتدای دهه ۹۰، دهک‌‌‌های یک تا سه عملا به دلیل ناتوانی در پرداخت اقساط بانکی از حق دسترسی به مسکن مناسب محروم بودند.

حال، این سه دهک به صورت «مطلق» و دهک‌‌‌های چهارم و پنجم و حتی بخشی از دهک ششم نیز «نسبتا» قادر به تامین مسکن مورد نیاز برای سکونت خود نیستند.

ابراهیم رئیسی در دوران رقابت‌های انتخاباتی و پس از راهیابی به پاستور، وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را داده بود که با گذشت بیش از ۲ سال از عمر دولت او، هنوز دستاوردی در این زمینه نداشته است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۵ مارس۲۰۲۴