تلگراف: ایران از بنادر اروپایی برای قاچاق سلاح به حزب‌الله لبنان استفاده می‌کند

روزنامه تلگراف نوشت، جمهوری اسلامی ایران برای استتار و «مشروعیت بخشیدن» به صادرات سلاح برای حزب‌الله از بنادر بزرگ و شلوغ اروپایی استفاده می‌کند. بر اساس این گزارش، این روشی جایگزین برای انتقال سلاح به حزب‌الله و ناشی از فشاری است که اسرايیل بر مواضع جمهوری اسلامی در سوریه و لبنان اعمال کرده است.

تلگراف می‌گوید که حزب‌الله لبنان محموله‌های موشک و بمب که در حمله به اسرايیل استفاده می‌کند را از کشتی‌هایی دریافت می‌کند که در بنادر بلژیک، اسپانیا و ایتالیا پهلو گرفته‌اند.

تلگراف می‌گوید این عملیات را واحد ۱۹۰ نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هماهنگ می‌کند تا به واحد ۴۴۰۰ حزب‌الله لبنان کمک کند.

در این گزارش بنادر آنتوروپ، والنسیا و راونا به عنوان سه بندر بزرگ اروپایی دخیل در این روند معرفی شده‌اند. تلگراف می‌گوید که این کشتی‌ها پیش از عزیمت به بندر لاذقیه در شمال سوریه در این بنادر پهلو می‌گیرند. مقصد نهایی این کشتی‌ها سواحل جنوب لبنان است.

به گزارش تلگراف، از آنجایی که ارتش اسرايیل مواضع رژیم اسلامی ایران در لبنان و سوریه را به شدت تحت فشار قرار داده است، تهران از این روش برای ارسال سلاح به حزب‌الله استفاده می‌کند.

رانن سولومون، کارشناس اطلاعاتی مستقل به تلگراف گفت که جمهوری اسلامی ایران با استفاده از مسیرهای جایگزین از طریق اروپا به محموله‌های تسلیجاتی خود «مشروعیت» می‌بخشد و توجه‌ها را از صادرات مستقیم محموله‌ها منحرف می‌کند.

به گفته او اسرايیل در ماه‌های اخیر حمله‌ها به زیرساخت‌های مربوط به جمهوری اسلامی در سوریه و لبنان را افزایش داده است و به موازات آن صادرات کانتینری سلاح افزایش یافته است.

یک کارشناس اطلاعاتی دیگر نیز می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران با استفاده از اروپا ماهیت و منبع صادرات را پنهان می‌کند و اوراق مربوط به کانتینرها و محموله‌ها را تغییر می‌دهد.

به گزارش تلگراف، اروپا بنادر عظیمی دارد و جمهوری اسلامی ایران از آنها برای استتار استفاده می‌کند و فریبکاری در این بنادر آسان است چون در مقایسه با بنادر کوچک که نظارت‌های امنیتی بیشتری وجود دارد، همه‌چیز باید خیلی سریع انجام شود.

تلگراف پنج کشتی با نام‌های دِیزی، کاشان، شیبا،‌ آرزو و آذرگون را شناسایی کرده است که به گفته این روزنامه گمان می‌روند در این عملیات «سلاح‌شویی» نقش داشته‌اند. این کشتی‌ها از از بندر عباس به سوریه کالا انتقال می‌دهند اما در موارد متعددی در بنادر اروپایی پهلو گرفته‌اند.

در این گزارش آمده است که برخی از این کشتی‌ها مانند دیزی، در نزدیکی کشتی تجسسی بهشاد جمهوری اسلامی که گفته می‌شود یک کشتی جاسوسی در دریای سرخ است نیز پهلو گرفته‌ است. گفته می‌شود این کشتی اطلاعات عبور و مرور در دریای سرخ را به حوثی‌های یمن می‌دهد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۵ مارس۲۰۲۴