هشدار فرمانده سنتکام درباره اتحاد روسیه، چین و ایران

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، روز پنجشنبه دوم فروردین نسبت به گسترش روابط چین، روسیه و ایران هشدار داد و گفت چنین اتحادی تهدیدی برای منافع ایالات متحده است.

ژنرال مایکل اریک کوریلا در نشست با اعضای کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت که او «بسیار نگران» اتحاد رو به رشد بین چین، روسیه و ایران است.

فرمانده سنتکام تصریح کرد: «در مجموع، ایران، روسیه و چین روابط خود را تقویت می‌کنند و همچنین با دامن زدن به آشفتگی تلاش می‌کنند از این شرایط بهره‌برداری کنند.»

ژنرال کوریلا اضافه کرد: ما شاهدیم که ایران به چین متکی است و روسیه (در جنگ اوکراین) به ایران اتکا دارد. ایران ۹۰ درصد نفت خود را به رغم تحریم‌های آمریکا به چین می‌فروشد. بنابراین در واقع، چین از رفتار خرابکارانه و بدخواهانه ایران در منطقه حمایت مالی می‌کند.»

او در ادامه به نقش ایران در جنگ اوکراین و ارسال و ساخت پهپادهای انتحاری برای روسیه پرداخت.

فرمانده سنتکام همچنین به حمایت ایران از شبه نظامیان حوثی در حملات به مسیر کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن اشاره کرد.

ژنرال کوریلا با اشاره به حملات نیروهای ائتلاف بین المللی به مواضع شبه‌نظامیان حوثی گفت: « تنها دو کشتی (حامل تسلیحات) کافی است تا اکثر تجهیزاتی را که ما تاکنون از حوثی‌ها منهدم کرده‌ایم، دوباره تامین کنند.»

این فرمانده ارشد نظامی آمریکا تاکید کرد: ما باید تلاش‌های بین‌المللی را برای بازرسی کشتی‌هایی که به بندر حدیده (تحت کنترل حوثی‌ها) می‌روند، افزایش دهیم.»

فرمانده سنتکام تصریح کرد: «ما باید حوثی‌ها را در فضای اطلاعاتی منزوی کنیم و هزینه‌هایی را به ایران تحمیل کنیم.»

حوثی‌ها حداقل ۵۰ بار به کشتی ها حمله کرده‌اند
یک دستیار ارشد وزیر دفاع آمریکا نیز روز پنجشنبه گفت، شبه‌نظامیان حوثی یمن حداقل ۵۰ بار به کشتی‌های غیرنظامی و نظامی که در دریای سرخ و خلیج عدن در حرکت بودند، حمله کرده‌اند.

سلست والاندر٬ دستیار وزیر دفاع آمریکا در این نشست اظهار داشت:«حوثی‌ها به دنبال تأثیرگذاری بر مسیر دریایی دریای سرخ هستند مه برای تجارت جهانی جهانی حیاتی است و تا کنون حداقل ۵۰ حمله علیه کشتی‌های تجاری و کشتی‌های دریایی انجام داده‌اند.»

نمایندگان آمریکا و بریتانیا هفته گذشته در نشست شورای امنیت خواستار بازرسی دریایی سازمان ملل برای جلوگیری از رسیدن موشک‌های ایران به دست شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت جمهوری اسلامی در یمن شدند.

در این نشست جیمز کاریوکی، معاون سفیر بریتانیا گفته بود: «بازرسی کشتی‌ها برای توقف ورود سلاح‌های غیرقانونی به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها و در عین حال حفظ جریان کالا به یمن، اساسی است.»

او تصریح کرده بود:« تقریبا ۹۰ درصد از کل مواد غذایی در یمن از طریق واردات تجاری تامین می‌شود، بنابراین حفظ تمامیت و یکپارچگی این بنادر حیاتی است.»

معاون سفیر بریتانیا اضافه کرده بود، گزارش‌ها در خصوص این که کشتی‌های ایرانی که این بازرسی‌ها را دور می‌زنند بسیار نگران‌کننده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۲ مارس۲۰۲۴