جوانان در صدر فهرست بیکاران در ایران هستند

وب سایت «اقتصاد نیوز» در گزارشی اعلام کرد که داده های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ بیکاری جوانان در رده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال نسبت به نرخ بیکاری کل کشور در رقم بالاتری دارد که یکی از دلایل آن، محدودیت انطباق ساعت کار و تحصیل عنوان شده است.

آمار رسمی نشان می‌دهد که بالاترین سطح بیکاری جمعیت جوان ۱۵ تا ۲۴ سال طی ۱۹ سال گذشته در زمستان ۸۹ به ثبت رسیده است.

وب سایت «اکو ایران« نیز در گزارشی نوشت که در بهار سال ۸۴، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله معادل ۲۴ و در زمستان ۸۹، نرخ بیکاری جوانان این گروه سنی بیش از ۳۱ درصد بود که بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده طی ۱۹ سال گذشته است.

بیکاری جوانان در سال ۹۵ به میزان ۳۰ درصدی رسیده بود که یکی از دلایل آن، افزایش تمایل افراد به حضور در بازار کار و نبود ظرفیت جذب همه بیکاران در بازار کار بود.

اکو ایران همچنین در مهر سال ۱۴۰۲ در نگاهی به آمار رسمی منتشر شده نوشته بود که جمعیت فعال در تابستان ۱۴۰۲ تقریبا به ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید و تاکید کرد که بررسی ها نشان می دهد که در تابستان امسال، ۲ میلیون و ۱۱۵ هزار تن از این افراد موفق به یافتن شغل نشدند و بیکار تلقی می شوند.

این وب سایت اقتصادی با استناد به آمارهای موجود نوشته بود که در تابستان سال گذشته، یک میلیون و ۶۴۳ هزار بیکار ۱۸ تا ۳۵ ساله در بازار کار ایران وجود داشته است.

همزمان روزنامه اعتماد نیز در نگاهی به این آمار نوشته بود که از زمان کرونا به بعد، بيش از سه ميليون تن به تعداد «جمعيت در سن اشتغال» در ایران اضافه شد اما به همان ميزان شغل ايجاد نشد و بخش بزرگی از كارجويان جديد نيز بيكار مانده اند.

از طرفی گزارش رسانه‌ها در بهمن سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در پاییز سال جاری، نرخ بیکاری زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله در ۲۶ استان بالای ۲۰ درصد است. اکو ایران نیز به این موضوع پرداخته و نوشته بود که این نرخ برای مردان جوان در ۱۴ استان بالای این نرخ است. آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری مردان جوان در پاییز سال گذشته ۱۸/۵ درصد و این نرخ برای زنان در کل ایران ۲۸/۹ درصد بوده است.

شماری از کارشناسان و تحلیلگران اشاره می کنند که با وجود وعده‌های فراوان مقامات ارشد دولت جمهوری اسلامی مبنی بر اشتغال‌زایی «میلیونی»، آمارهای رسمی حاکی از گستردگی بیکاری میان جوانان ایران است.

بر همین اساس است که آنها به آمارهای رسمی استناد و اعلام می‌کنند که «۴۲/۸ درصد»‌ از کل جمعیت بیکاران کشور را «فارغ‌التحصیل آموزش عالی» و بخش قابل توجهی از آن را «زنان روستایی تحصیل‌کرده» تشکیل می‌دهند.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران، از میانه خرداد ماه ۱۴۰۰ و کارزار تبلیغات ریاست جمهوری همواره وعده ایجاد «سالی یک میلیون شغل» را داده، شعاری که از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار دولت او نیز تکرار کرده و با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شده است. کارشناسان بارها تاکید کرده‌اند که دولت ها در جمهوری اسلامی با دستکاری شاخص‌ها یا جابجایی مبانی زمانی، در عمل دست به آمارسازی می‌زنند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۲ مارس۲۰۲۴