اروپا در آستانه رای‌گیری برای قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت خواستار آتش‌بس در غزه شد

رهبران اروپایی برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ اسرايیل و حماس خواستار وقفه فوری در جنگ که به برقراری آتش‌بس پایدار در نوار غزه منتهی می‌شود شدند.

این بیانیه مشترک درحالی صادر می‌شود که آمریکا نیز برای نخستین بار قطعنامه‌ای با تمرکز بر آتش‌بس فوری در نوار غزه و آزادی گروگان‌ها را به شورای امنیت سازمان ملل ارایه داده است که روز جمعه به رای گذاشته می‌شود.

فشار اروپا و آمریکا به‌منظور آتش‌بس فوری در نوار غزه در حالی اعمال می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرايیل بر عملیات نظامی در رفح به عنوان آخرین مرحله جنگ با حماس تاکید دارد.

از سوی دیگر تلاش‌هایی در قطر برای میانجی‌گیری بین اسرايیل و حماس در جریان است و قرار است مقامات اطلاعاتی اسرايیل در همین زمینه با رییس سیا که در قطر دیدار کنند.

همچنین آنتونی بلنیکن، وزیر خارجه آمریکا که به منطقه سفر کرده است نیز پس از عربستان سعودی به مصر رفته و از آنجا عازم اسراییل خواهد شد.

با گذشت پنج ماه و نیم از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرايیل و آغاز جنگ در نوار غزه، این نخستین بار است که آمریکا به‌طور صریح خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه شده است. آمریکا پیش‌تر با قطعنامه‌هایی که با محوریت آتش‌بس فوری به شورای امنیت ارایه شده بود، مخالفت کرده بود.

مقامات اتحادیه اروپا نیز موضع مشترک روز پنجشنبه رهبران اروپایی با هدف آتش‌بس فوری در غزه را پیامی قاطع و متحد توصیف کرده‌اند.

چارلز میشل، ريیس‌ شورای اروپایی گفت که اتحادیه اروپا خواستار وقفه بشردوستانه فوری در جنگ در غزه است که به آتش‌بس بادوام می‌انجامد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ایرلند، اسپانیا و بلژیک موضوع آتش‌بس را در نشست رهبران اروپایی در بروکسل پیش بردند.

به این ترتیب اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز که پیش‌تر با آتش‌بس مخالفت کرده بود، با آن موافقت کرد اما بر حق اسرايیل برای دفاع از خود نیز تاکید کرد.

رهبران اروپایی از اسرايیل خواسته‌اند که طرح ورود به رفح را عملیاتی نکند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۲ مارس۲۰۲۴