روایت یک زن اسرائیلی از دوران اسارت در بند حماس؛ از ضرب‌و‌شتم و غل‌و‌زنجیر تا تجاوز جنسی به زور اسلحه

آمیت سوسانا زن اسرائیلی که ۵۵ روز در غزه در اسارت اسلام‌گرایان حماس بوده است روز سه‌شنبه به نیویورک‌تایمز گفت که دستکم ۱۰ مرد عضو حماس او را روز ۷ اکتبر با خشونت از خانه‌اش دزدیدند به غزه منتقل کردند و با زور اسلحه به او تجاوز کردند.

او که نخستین زن اسرائیلی است که پس از آزادی به طور علنی در مورد تحمل تجاوز جنسی و سایر اشکال خشونت از سوی نیروهای حماس صحبت می‌کند، در یک مصاحبه ۸ ساعته به نیویورک‌تایمز گفت که او را به تنهایی در اتاقی نگهداشته و مچ پای چپش را با زنجیر به تخت بسته بودند و گاهی اوقات، نگهبان وارد می‌‌شد، کنارش روی تخت می‌نشست، پیراهنش را بالا می‌زد و بدن او را لمس می‌کرد.

آمیت سوسانا در این مصاحبه افزود: «نگهبان که محمد نام داشت، بارها از زمان پریودم می‌پرسید، اما یک روز صبح قفل زنجیرم را باز کرد و مرا به حمام فرستاد، پس از آن که لباس‌هایم را درآوردم و شروع به شستن خود کردم، محمد بازگشت و در حالی که یک تپانچه در دست داشت، داخل حمام شد،‌ به سمت من آمد و اسلحه را به پیشانی من زد و به من تعرض کرد.»

سوسانا که به وکالت اشتغال دارد، در اواخر ماه نوامبر ۲۰۲۳ به عنوان بخشی از تبادل گروگان‌ها آزاد شد.

انجمن خانواده‌های گروگان‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شهادت شجاعانه آمیت سوسانا در شرح جزئیات اسارت وحشتناک او، یکی از بسیار روایت‌های دلخراش گروگان‌هایی است که توسط حماس نگهداری می‌شوند.»

این انجمن اضافه کرد: «آن چه برای آمیت اتفاق افتاد همان کابوسی است که بسیاری از گروگان‌ها، هر روز در اسارت با آن روبرو هستند. زندگی آنها در خطر است. دختران و همه عزیزانمان را قبل از اینکه خیلی دیر شود به ما بازگردانید.»

سازمان ملل اواسط اسفندماه گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای گروه اسلامگرای حماس در حمله ۷ اکتبر به اسرائیل و سپس نسبت به گروگانهای اسیر شده در آن روز، تجاوز جنسی، تجاوز گروهی و دیگر اعمال خشونت جنسی را روا داشته‌اند و کسانی که در هنوز در غزه اسیر این گروه هستند، هنوز با چنین آزار و اذیتی روبرو هستند.
باسم نعیم، یکی از مقامات حماس، اما گزارش سازمان ملل در مورد تجاوزات جنسی را تکذیب کرد.

گروه اسلامگرای حماس که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار است ۱۵ مهر ۱۴۰۲ با حمله به اسرائیل ۱۲۰۰ تن را کشت و حدود ۲۵۰ را گروگان گرفت. حدود ۱۰۰ نفر از این گروگانها دو ماه بعد در یک آتش‌بس موقت، آزاد شدند اما حماس با وجود مذاکرات و میانجی‌گریهای فراوان،از آزاد کردن بقیه گروگانها خودداری و رهایی گروگانها را مشروط به قبول خواسته‌های خود کرده است، درخواستهایی که مقامات اسرائیل می‌گویند «زیاده‌خواهی» است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۷ مارس۲۰۲۴