اقتصاد خاورمیانه باوجود چالش‌های مالی جهان در حال شکوفایی است

وب‌سایت عرب‌نیوز روز سه‌شنبه ۲۶ مارس (هفتم فروردین) در گزارشی با استناد به بررسی‌های موسسه «پی‌دبلیوسی میدل‌ایست» (PwC Middle East) چشم‌انداز پیش روی اقتصاد خاورمیانه را به‌رغم چالش‌های مالی در سایر نقاط جهان، روشن و در حال شکوفایی توصیف کرد.

در گزارش این موسسه تجاری که در زمینه حسابرسی و ارائه مشاوره مالی فعالیت می‌کند و با عنوان «رشد راهبردی فراتر از نفت: تنوع اقتصادی و کربن‌زدایی که انتظار می‌رود معاملات در منطقه را تقویت کند»، منتشر شده، منطقه خاورمیانه برای پذیرش «عصر جدیدی از تنوع سرمایه‌گذاری‌ها و فرصت‌های توسعه» آماده توصیف شده است و تحلیلگران پی‌دبلیو‌سی می‌گویند بازار معاملات این منطقه بدون اینکه تحت تاثیر تلاطم‌های کلان اقتصادی و مالی جهانی باشد، انعطاف‌پذیری و شکوفایی را نوید می‌دهند.

این موسسه افزود که چنین قدرتی برآمده از زیرساخت‌های اقتصادی قوی و سیاست‌های حمایتی دولت‌ها در بسیاری از کشورهای منطقه است که اعتماد سرمایه‌گذاران و فعالیت بازار را حفظ کرده است؛ حتی در شرایطی که سایر مناطق با کاهش رشد مالی، افزایش نرخ بهره و نگرانی‌ از رکود دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

این مطالعه اشاره می‌کند که کشورهای خاورمیانه در حال استقبال از تحولات دیجیتال‌اند، اقتصاد غیرنفتی را تقویت کرده‌اند و از به کار بردن انرژی‌های نوین حمایت می‌کنند. در این گزارش آمده است: «پیش‌بینی می‌شود که بازار معاملات منطقه در سال ۲۰۲۴ همچنان فعال باقی بماند و در بسیاری از بخش‌ها رشد کند، زیرا دولت‌ها به پیشبرد برنامه‌های راهبردی و تنوع بخشیدن به اقتصادشان ادامه می‌دهند.»

این بررسی همچنین بر فرصت‌های رو‌به‌رشد در ابتکارات محیط زیستی کشورهای منطقه تمرکز کرده و راه‌های سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و فناوری‌های مبتنی بر انرژی خورشید و باد را معرفی می‌کند.

از فناوری‌های جدید نیز به‌ویژه در زمینه امنیت سایبری و تجارت الکترونیک، به عنوان عرصه دیگری برای پیوستن به معاملات در منطقه نام برده شده است: «استقبال کشورهای خاورمیانه از انقلاب دیجیتال مشهود است به طوری که کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و بحرین چشم‌اندازهای اقتصادی ترسیم کرده‌اند که بخش قابل‌توجهی از آن‌ها مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته از جمله هوش مصنوعی است.»

سال گذشته نیز گزارشی از موسسه «ریسرچ اند مارکتز» (research and markets) پیش‌بینی کرده بود که بازار هوش مصنوعی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به ۸.۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۶ افزایش یابد. یافته‌های آن سازمان نشان داد بازار فناوری پیشرفته در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نرخ رشد سالانه ۴۷.۸ درصدی را شاهد خواهد بود و در این میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی از سایر کشورها پیشروترند.

مدیران کسب‌وکارها در منطقه خاورمیانه هوش مصنوعی را در سال‌های آینده برای رشد عملیاتی شرکت‌هایشان حیاتی می‌دانند. بر اساس مطالعه‌ای که شرکت مشاوره جهانی پرویتی میدل‌ایست انجام داد، بیش از ۸۰ درصد مدیرعامل‌ها در منطقه معتقدند این فناوری برای آینده کسب‌وکار آن‌ها حیاتی است و بیش از ۷۰ درصد آن‌ها می‌خواهند در این بخش پررونق سرمایه‌گذاری کنند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۷ مارس۲۰۲۴