تحریم‌های جدید آمریکا علیه نیروی قدس سپاه پاسداران و شبکه قاچاق مواد مخدر در سوریه

دولت آمریکا مجموعه‌ای از شرکت‌های تجاری و ترابری در شش کشور را که نیروی قدس سپاه پاسداران، حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان از فعالیت آن‌ها سود می برند تحریم کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) در این اقدام که روز سه‌شنبه ۷ فروردین ااعلام شد، شش شرکت، دو نفتکش و یک صرافی را که مرکز و یا محل ثبت آنها در کشورهای هند، لیبریا، ویتنام، لبنان و کویت است به فهرست تحریم‌ها افزود.

این موسسات و شرکت‌ها متهم شده‌اند که با سپاه پاسداران، حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان همکاری داشته‌اند.

از زمان شروع درگیری‌های نظامی در نوار غزه در اواسط مهر ماه گذشته نیروهای حزب‌الله تقریبا به طور مداوم به خاک اسرائیل شلیک کرده اند و حوثی‌های یمن نیز در مسیر کشتیرانی بین‌المللی در اطراف آبراه باب المندب شناورها را هدف حملات خود قرار داده اند.

این حملات خطر گسترش جنگ به سایر مناطق خاورمیانه را افزایش داده است.

حزب‌الله لبنان که در حملات اسرائیل بیش از ۲۰۰ نفر از نیروهای رزمی خود را از دست داده هنوز تاکید می‌کند که تا برقراری آتش بس در نوار غزه به حملات خود به شمال اسرائیل ادامه خواهد داد.

حوثی‌ها نیز که شمال و غرب یمن را در کنترل خود دارند می گویند هدف آنها از حمله به مسیر کشتیرانی بین‌المللی وادار کردن اسرائیل به توقف جنگ در نوار غزه است. به رغم حملات هوایی آمریکا و متحدانش طی دو ماه گذشته به مواضع حوثی‌ها در خاک یمن حملات این گروه به کشتی‌ها ادامه دارد.

وزارت خزانه داری آمریکا در یک اقدام دیگر در روز سه شنبه ۱۱ فرد حقیقی و حقوقی را به اتهام تسهیل انتقال پول به حکومت سوریه، کمک به گریز از تحریم‌ها و مشارکت در قاچاق ماده مخدر آمفتامین تحریم کرد.

تولید و قاچاق آمفتامین که ماده به شدت اعتیاد آوری است و «کاپتاگون» نیز نامیده می‌شود، در سال‌های اخیر در کشور جنگ زده سوریه به یک تجارت پررونق بدل شده است.

یکی از افراد تحریم شده صاحب شرکتی به نام «نپتونز» است و به خرید کشتی‌های باربری و انتقال آمفتامین به اروپا متهم شده است.

صاحب یک شرکت گردشگری به نام «فری بیرد» نیز به همین اتهام مورد تحریم قرار گرفته است.

به گفته وزارت خزانه داری آمریکا او تنها نماینده خطوط هوایی تحریم شده سوریه در لیبی است و تاکنون چندین محموله آمفتامین که توسط او به لیبی منتقل شده، در این کشور توقیف شده است.

به اعتقاد کارشناسان «کاپتاگون» اساسا در سوریه و لبنان تولید می‌شود و بسته های حاوی میلیون‌ها قرص از این ماده مخدر به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و سایر نقاط جهان قاچاق می‌شود.

تصور می‌شود که تجارت این ماده مخدر با حکومت بشار اسد و حلقه اطرافیان او و همینطور حزب‌الله لبنان ارتباط تنگاتنگی دارد.

مقام‌های اردن نیز از ارتباط این شبکه قاچاق با جمهوری اسلامی و نفوذ آنها به داخل خاک خود و انجام عملیات نظامی علیه آنها خبر داده بودند.

دولت‌های غربی تخمین می زنند که حکومت سوریه از قاچاق این ماده مخدر میلیاردها دلار درآمد داشته است.

کشورهای منطقه و به خصوص اردن، عربستان سعودی و سایر دولت‌های حوزه خلیج فارس به اشکال گوناگون تلاش می کنند از قاچاق «کاپتاگون» جلوگیری کنند.

وزارت خزانه داری آمریکا علاوه بر اين یک شرکت صرافی به نام «مایا» در سوریه، یک شهروند روس که نایب رئیس «بانک همکاری‌های مالی روسیه» و ثبت شده در آن کشور است و یکی از مقامات بانک مرکزی سوریه را نيز تحریم کرد.

چند شرکت سوری دیگر که در زمینه حمل و نقل، معادن و تجارت غلات فعالیت می کنند نیز به فهرست تحریم ها افزوده شدند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۷ مارس۲۰۲۴