صعود قیمت جهانی طلا؛ نوسان بازارها در سال جدید و سرگردانی مردم

قیمت طلا در بازارهای جهانی با افزایش ۱۳ دلاری در هر اونس، از مرز ۲ هزار و ۲۳۰ دلار گذشت. بنابر اعلام رسانه‌ها قیمت طلا در بازار جهانی در طول یک هفته گذشته ۷۰ دلار و در طول یک ماه گذشته ۱۸۷ دلار گران شده است.

مرور قیمت‌ها نشان می‌دهد که بازدهی اونس طلا در طول یک هفته گذشته ۳/۲ درصد و در طول یک ماه گذشته ۹/۱ درصد بوده است؛ اتفاقی که می‌تواند با باز شدن بازارها پس از تعطیلات ۱۳ روزه نوروز در ایران، معادلات را بر هم زده و به‌واسطه همین بازدهی و جذابیت، تقاضا در بازار طلا افزایش پیدا کند.

در طرف دیگر بازار ارز نیز در ایام تعطیلات نشان داده که روند قیمت‌ها افزایشی خواهد بود و عبور بهای دلار آمریکا در بازار از مرز ۶۲ هزار تومان و عقب نشینی مجدد آن به کانال ۶۱ هزار تومان این فرضیه را تقویت می‌کند.

نگرانی‌ها در بازار به گونه‌ای شده است که قبل از پنجم فروردین و فعالیت رسمی بازار، در دومین روز فروردین هر دلار آمریکا از مرز ۶۲ هزار تومان در معاملات آنلاین عبور کرد و در پی این رکورد شکنی پلیس سایبری جمهوری اسلامی، فتا، مجبور به واکنش شد و با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به معاملات آنلاین ارزهای خارجی هشدار داد.

این هشدارها و منع مردم از معاملات آنلاین در حالی است که این گونه معاملات جای خود را در اقتصاد ایران باز کرده و به نوعی مسیر اصلی بازار ارز را تعیین می‌کند.

مقامات جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که قیمت بازار آزاد و معاملات آنلاین را قبول ندارند.

در حال حاضر امروز شنبه ۱۱ فروردین ماه قیمت هر دلار آمریکا در بازار تهران ۶۱ هزار و ۸۰۰ تومان، هر پوند انگلستان ۷۸ هزار و ۹۰ تومان و هر یورو ۶۶ هزار و ۷۰۰ تومان است. برهمین اساس قیمت درهم امارات به عنوان یکی از ارزهای تاثیرگذار در نرخ دلار در ایران نیز به ۱۷ هزار تومان رسیده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که همزمان با صعود جهانی قیمت طلا، هر سکه طلا در بازار تهران از مرز ۳۹ میلیون تومان عبور کرده است. سکه طلا در بازار تهران در ایام نوروز در محدوده ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در نوسان بود.

شماری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با فعالیت رسمی بازارها، بانک مرکزی برای کنترل قیمت‌ها اقدام به «ارز پاشی» و «طلا پاشی» خواهد کرد اما تاثیر این اقدامات چند روزه خواهد بود و بازار دوباره به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۳۰ مارس۲۰۲۴