آغاز انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه

رای‌گیری برای انتخابات شهرداری‌های ترکیه از صبح یکشنبه ۱۲ فروردین در ۸۱ استان این کشور آغاز شده و حزب حاکم «عدالت و توسعه» به ویژه به دنبال جبران شکست غافلگیرانه انتخابات قبلی در دو شهر استانبول و آنکارا است.

شعبه‌های اخذ رای در استان‌های مختلف از ساعت هفت یا هشت صبح باز شده و تا ساعت ۱۶ یا ۱۷ به فعالیت خود ادامه می‌دهند. انتظار می‌رود که نتایج اولیه انتخابات تا ساعت ۲۲ یکشنبه اعلام شود.

بنابر اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، در انتخابات روز یکشنبه حدود ۱۱ میلیون نفر واجد حق رای هستند. نرخ مشارکت در انتخابات سراسری و محلی در ترکیه معمولا بالا است.

تحلیلگران این انتخابات را محکی برای سنجش میزان حمایت از رجب طیب اردوغان و تداوم حضور اپوزیسیون می‌دانند.

در انتخابات غافلگیرکننده ۲۰۱۹ نامزدهای «حزب جمهوریخواه خلق» (CHP) حزب اصلی اپوزیسیون، توانستند در چندین شهر از جمله استانبول و آنکارا به بیش از دو دهه زمامداری «حزب عدالت و توسعه» و اسلافش پایان دهند.

در استانبول اکرم امام‌اوغلو به پیروزی رسید. او اکنون پس از پنج سال باید در انتخابات روز یکشنبه با مراد کوروم از حزب «عدالت و توسعه»، و البته چند نامزد دیگر رقابت کند.

رجب طیب اردوغان در سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ شهردار استانبول بود و فعالیت سیاسی او عملا از این مقام آغاز شد.

به نوشته رویترز، اکرم امام‌اوغلو در صورت پیروزی دوباره در انتخابات استانبول به احتمال زیاد نامزد انتخابات ریاست جمهوری بعدی خواهد شد.

بنابر این گزارش، شکست او نیز می‌تواند اپوزیسیون ترکیه را با آشفتگی بیشتری همراه کند.

کلانشهر استانبول جمعیتی بیش از ۱۶ میلیون نفر را در خود جای داده و بیش از یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی ترکیه را تامین می‌کند.

بودجه شهرداری استانبول بالغ بر ۵۱۸ میلیارد لیر است که فاصله‌ای نجومی با بودجه سایر شهرها و استان‌ها دارد؛ دومین بودجه از آن آنکارا، پایتخت ترکیه، به مبلغ ۹۲ میلیارد لیر است.

به گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان که بیش از دو دهه است قدرت را در ترکیه در دست دارد در هفته‌های اخیر مبارزات انتخاباتی گسترده‌ای برای حزب خود انجام داده است.

به نوشته رویترز، پیروزی حزب رجب طیب اردوغان در استانبول و آنکارا باعث خواهد شد که او تغییر قانون اساسی را که به تداوم زمامداری او کمک کند جدی‌تر پی خواهد رفت.

بر اساس قانون اساسی فعلی ترکیه، ریاست جمهوری محدود به دو دوره است و زمامداری رجب طیب اردوغان در سال ۲۰۲۸ به پایان می‌رسد.

در آنکارا نیز رقابت شدیدی بین منصور یافاش از حزب جمهوریخواه خلق و تورگوت آلتینوک از حزب عدالت و توسعه دیده می‌شود.

بر اساس نظرسنجی‌ها، منصور یافاش که شهردار فعلی آنکارا است مقام خود را حفظ خواهد کرد.

علاوه بر استانبول و آنکارا، انتخابات در سه شهر آنتالیا، بورسا و آدانا که در حال حاضر در دست اپوزیسیون است نیز رقابتی است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۱ مارس۲۰۲۴