طرح آمریکا برای کاهش تلفات غیرنظامی در رفح؛ فرانسه قطعنامه‌ای تازه ارائه می‌کند

بر اساس گزارش رادیو دولتی اسرائیل، ژنرال چارلز کیو براون، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، یک طرح کلی برای عملیات نظامی اسرائیل در رفح را به هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، پیشنهاد کرده است.

بر اساس این گزارش، براون به همتای اسرائیلی خود گفته است که آمریکا نمی‌خواهد شاهد هزاران تلفات غیرنظامی در رفح باشد.

بنابر این گزارش، طرح پیشنهادی شامل بستن مرز رفح با مصر و استفاده از پایش مرز با فناوری‌های پیشرفته‌تر با دوربین و حسگر است تا با آن از قاقچاق اسلحه به غزه جلوگیری شود.

علاوه بر این، ایالات متحده پیشنهاد کرده است که رفح از بقیه نوار غزه منزوی شود و ارتش اسرائیل بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده عملیات هدفمندی را در مناطق خاصی انجام دهد.

ایالات متحده همچنین پیشنهاد ایجاد اتاق جنگ مشترک با اسرائیل را داده است. به گزارش رادیوی دولی اسرائیل، آمریکا همچنین از این‌که اسرائیل طرحی برای غزه پس از جنگ آماده نکرده، ابرا تأسف کرده است.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که دو فرمانده نظامی، براون و هالوی، در جریان سفر هفته گذشته یوآو گالانت وزیر دفاع به واشینگتن دربارهٔ این موضوع بحث کردند.

تصمیم اسرائیل برای حمله قریب‌الوقوع به منطقه رفح در جنوب غزه با نگرانی شدید آمریکا مواجه شده است. اسرائیل می‌گوید اعضای گروه افراطی حماس و برخی رهبران ارشد آن در رفح پنهان شده‌اند، اما آمریکا و اتحادیه اروپا حمله به این منطقه را یک فاجعه انسانی عنوان کرده‌اند.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

با وجود این ابراز نگرانی‌ها، همزمان، رسانه‌های معتبر غربی از تأیید مجوز صادرات میلیاردها دلار جنگ‌افزار از سوی آمریکا به اسرائیل در روزهای گذشته خبر داده‌اند.

فرانسه قطعنامه‌ای را برای پایان جنگ به شورای امنیت ارائه می‌کند
استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه، شنبه یازده فروردین اعلام کرد که پاریس پیش‌نویس یک قطعنامه که شامل «راه حلی سیاسی» برای جنگ بین اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در غزه است، به شورای امنیت ارائه می‌کند.

استفان سژورنه در یک نشست رسانه‌ای در قاهره گفت: متن قطعنامه پیشنهادی که «همه معیارها برای راه‌حل ایجاد دو کشور» در مناقشه اسرائیل و فلسطین را دارد، طرح صلحی است که از سوی جامعه بین‌الملل حمایت می‌شود، اما با مخالفت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و ائتلاف او روبرو بوده است.

وزیر خارجه فرانسه به همراه و وزیران خارجه مصر و اردن در این کنفرانس خبری خواستار«آتش‌بس فوری و تبادل» گروگان‌های اسرائیلی شدند.

استفان سژورنه همچنین بر مخالفت فرانسه با هر گونه عملیات نظامی اسرائیل در منطقه رفح در جنوب نوار غزه، تاکید کرد و گفت، زمان آن فرا رسیده است که بنیادهای یک صلح پایدار مطابق با راه حل ایجاد دو کشور در منطقه پایه‌گذاری شود.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر، نیز در این نشست خبری گفت: «غزه دیگر توان تحمل این همه ویرانی و درد و رنج را ندارد.»

وزیر خارجه مصر از اسرائیل خواست که مرزهای خود را به روی کمک‌های انساندوستانه برای غزه بگشاید.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل پنج‌شنبه گذشته در گفت‌وگو با یک شبکه خبری این کشور از پیش‌نویس قطعنامه فرانسه برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین انتقاد کرده است.

تایمز اسرائیل به نقل از شبکه ۱۲ گزارش داد، این پیش‌نویس قطعنامه دولت فرانسه علاوه بر به رسمیت شناختن کشور فلسطین، همچنین خواستار آتش‌بس فوری در جنگ غزه شده است.

طبق این گزارش حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه سال گذشته محکوم شده است.

آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی گروه حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل به کانال ۱۲ این کشور گفت که قطعنامه پیشنهادی فرانسه «به نفع حماس است و پاداشی برای تروریسم است.»

این مقام اسرائیلی اضافه کرد، این پیش‌نویس قطعنامه تمام اصول مذاکرات را زیر پا می‌گذارد و به رسمیت شناختن یک‌جانبه کشور فلسطین را پیش می‌برد.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل تاکید کرد که کشورش به شدت با «این پیش‌نویس وحشتناک مخالفت خواهد کرد.»

فرانسه از آتش‌بس دائمی بین اسرائیل و حماس حمایت کرده است، در حالی که ایالات متحده، متحد اصلی اسرائیل، اخیراً به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در روز دوشنبه رای ممتنع داد. این قطعنامه خواستار آتش‌بس در ماه رمضان و آزادی همه گروگان‌ها شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۱ مارس۲۰۲۴