وزیر کشور پای «دشمن» را به «سیزده‌ به‌در» باز کرد؛ امام جمعه شیراز: فکر کنید پدرتان مرده و تفریح نکنید

وزیر کشور با پیامی که در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد ضمن تکذیب خبر تعطیلی پارک‌ها در روز «سیزده به‌در»، نوشت که «مواظب توطئه دشمنان باشیم» و در سوی دیگر امام جمعه شیراز از مردم خواست فکر کنند پدرشان را از دست داده‌اند و به تفرج نروند.

احمد وحیدی این ادعا را در حالی مطرح کرده که با تقارن «سیزده به‌در» با ۲۱ ماه رمضان و سالروز کشته شدن امام اول شیعیان، خبر تعطیلی پارک‌ها و بوستان‌ها توسط صدا و سیما اعلام شده بود و بسیاری از شهرها با صدور اطلاعیه‌هایی این تصمیم را اعلام کرده بودند.

باز کردن پای «دشمن» به این موضوع جنجالی از سوی وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی در حالی است که روز گذشته صداوسیمای جمهوری اسلامی از قول وزارت کشور اعلام کرد که همه پارک‌ها، بوستان‌ها و تفرجگاه‌های در روز ۱۳ فروردین بسته است و یک ساعت قبل از اذان مغرب بازگشایی خواهد شد.

وب‌سایت «انتخاب» نیز به این موضوع پرداخته و تکذیبه وزارت کشور را زیر سوال برده و نوشته است که فرماندار قزوین در مصاحبه با صداوسیما می‌گوید این استان براساس «دستورالعمل بالادستی» و همگام با کل استان‌های کشور، پارک‌ها را در روز سیزده فروردین تا یک ساعت قبل از اذان مغرب تعطیل می‌کند.

فرمانداری اسکو در استان آذربایجان شرقی نیز در همین رابطه اعلام کرده است که به علت تقارن ۱۳ فروردین و روز طبیعت با ایام سوگواری روستای تاریخی کندوان تعطیل است.

سخنگوی شهرداری تهران نیز با تعطیلی پارک‌ها و بوستان‌‌ها در سیزده به‌در را تایید کرده و گفته است «سازمان بوستان‌ها و فضای سبز روز طبیعت پس از اذان مغرب پذیرای همشهریان عزیز خواهد بود.»

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از فرماندار گرگان از تعطیلی مراکز تفریحی و گردشگری شهرستان در ۱۳ فروردین ماه خبر داد.

همچنین خبرگزاری مهر به نقل از مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان از تعطیلی کلیه پارک‌ها، بوستان‌ها و مراکز تفریحی استان کرمان در روز سیزدهم فروردین خبر داد.

در موضوع تعطیلی پارک‌ها و جلوگیری از شادی مردم در روز سیزده به‌در روحانیون و امامان جمعه نیز خواهان برخورد با مردم و جلوگیری از برگزاری آیین‌های ملی شده‌اند.

در همین رابطه لطف‌الله دژکام امام جمعه شیراز با توجه به تقارن ۱۳ فروردین امسال با سالروز کشته شدن امام اول شیعیان از مردم خواسته حرمت این روز را نگه داشته و روزی دیگر را برای تفریح و تفرج انتخاب کنند.

امام جمعه شیراز تاکید کرده که «فکر کنید پدرتان را از دست داده‌اید و به تفرج نروید.» این نماینده علی خامنه‌ای در شیراز تاکید کرده که «به جای سیزده به‌در در روز عید فطر تفریح کنید که گناه هم نداشته باشد.»

خبرگزاری برنا نیز به نقل از معاون سیاسی امنیتی استانداری گلستان اعلام کرده است که ورود به پارک‌ها، بوستان‌ها و مراکز گردشگری گلستان در روز طبیعت، سیزدهم فروردین از ساعت ۱۷ عصر مجاز خواهد بود.

فرمانداری بافق در استان یزد نیز با اشاره به ایام عزاداری و شب‌های قدر، از تعطیلی همه مراکز تفریحی، پارک‌ها، موزه‌ها و … در سیزدهم فروردین خبر داد.

تحلیلگران تکذیب تعطیلی بوستان‌ها از سوی وزارت کشور را نوعی آرام کردن فضا و کاستن از واکنش احتمالی مردم به این تصمیم ارزیابی کرده و معتقدند وزارت کشور یک برنامه عملیاتی و برنامه‌ریزی شده برای ممانعت از برگزاری مراسم سیزده به‌در دارد.

سابقه وزارت کشور در پنهان‌ کاری و تکذیب واقعیت‌ها نیز به این موضوع دامن زده است چرا که در موضوع حجاب‌بان‌ها با وجود تکذیب چندین باره وزیر کشور، روزنامه «اعتماد» در شماره ۵ آذر ماه ۱۴۰۲ خود در مطلبی نوشت: «زمینه فعالیت‌های حجاب‌بان‌ها مبتنی بر بخشنامه‌ای است که وزارت کشور در خرداد ماه ابلاغ کرده است.»

انتشار آن نامه از این جهت مهم بود که وزیر کشور در انتقاد از حضور «حجاب‌بان‌ها» در سطح شهر و ایستگاه‌های مترو گفته بود «ما مجوز خاصی برای این کار ندادیم. در واقع تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر ظاهرا گروه‌های مردمی اقدام می‌کنند و کارشان در این چارچوب است.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۳۱ مارس۲۰۲۴